Andre Hazes junior presenteert het Rad van Fortuin. Het programma zal dagelijks worden uitgezonden bij SBS6.
Andre Hazes junior presenteert het Rad van Fortuin. Het programma zal dagelijks worden uitgezonden bij SBS6. © ANP

John de Mol koopt SBS-zenders van Sanoma en wordt volledig eigenaar

John de Mol wordt volledig eigenaar van SBS Broadcasting. Met zijn bedrijf Talpa had De Mol al eenderde van de aandelen van SBS in handen. Maandag maakte Talpa bekend dat het ook de overige aandelen koopt van het Finse mediabedrijf Sanoma.

De zendergroep SBS bestaat uit SBS6, Veronica, Net5 en SBS9. Voor het totaal betaalt De Mol 237 miljoen euro. Sanoma krijgt daarnaast alle aandelen van Veronica Uitgeverij. De waarde van SBS is de afgelopen jaren flink achteruit gegaan. In 2011 betaalde Talpa en Sanoma samen nog ruim 1 miljard.

De overname kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Sanoma wil zich richten op onderdelen die een leidende positie in hun markt hebben. De investeringen om SBS op zo'n positie te krijgen zijn voor het Finse bedrijf te hoog.

De Mol gaf al in 2011 aan dat het in SBS wilde investeren. Talpa heeft de middelen daarvoor ook, maar De Mol wilde in ruil voor investeringen meer zeggenschap over de programmering van de televisiezenders. Hij ziet de zenders als proeftuin voor nieuwe formats van het productiebedrijf Talpa Media.

'Krachtig Nederlands multimediabedrijf'

De Mol is al maanden verwikkeld in een overnamestrijd rond de Telegraaf Media Groep

Daarnaast verkondigt De Mol al langer dat hij gelooft in een 'krachtig Nederlands multimediabedrijf dat flexibel inspeelt op de het veranderende medialandschap.' Een uitgebreide radiotak had De Mol al. Zenders als Radio 538, Veronica en Sky Radio zijn allemaal eigendom van Talpa. Met de aankoop van de tv-zenders van SBS komt het gedroomde multimediabedrijf weer een stap dichterbij. De Mol: 'SBS is als uniek mediabedrijf een onmisbare schakel in dit bedrijf. De onderneming die ik wil bouwen kan 24/7 content via verschillende platformen aanbieden. Dit betekent dat SBS onderdeel gaat worden van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.'

De laatste schakel, een krantenpoot, ontbreekt nog. De Mol is al maanden verwikkeld in een overnamestrijd rond de Telegraaf Media Groep. Die strijd lijkt hij echter te verliezen van het Belgische krantenbedrijf Mediahuis. Het Mediahuis heeft al een akkoord met de TMG, maar De Mol weigert de strijd op te geven.

Sanoma in Nederland

Sanoma blijft in Nederland actief na de overname. Het is onder andere eigenaar van de Libelle en Donald Duck. Daarnaast is ook de nieuwssite nu.nl in Finse handen. 'Met de verkoop van onze aandelen verandert voor onze adverteerders op korte termijn niets. Voor de toekomst blijft Sanoma haar sterke merken verder cross-mediaal ontwikkelen via haar magazines, evenementen, online video kanalen, sites en apps, met een nadrukkelijke focus op data en video.'

De overname van SBS moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders. Sanoma en Talpa verwachten de deal in het derde kwartaal af te kunnen ronden.

Lees meer over De Mols overnameplannen

'Hij mag niet worden onderschat, zo zei Joop van den Ende vorige week op een partijtje van 's lands nationale darling Chantal Janzen. 'John is een vechter.' Maar zelfs Van den Ende zei tegen Quote niet te kunnen begrijpen waarom De Mol nu zo fel op TMG blijft jagen', schrijft Peter de Waard in zijn column. (+)

John de Mol heeft zware averij opgelopen bij zijn pogingen alsnog de Telegraaf Media Groep (TMG) in handen te krijgen. De Ondernemingskamer wees eind maart zijn eis af voor een onafhankelijke supercommissaris en een onderzoek naar de gang van zaken.