Het logo van Jaguar.
Het logo van Jaguar. © EPA

Jaguar tekent bezwaar aan tegen merkregistratie Puma vanwege gelijkenis in logo

Autofabrikant Jaguar heeft in de Verenigde Staten de aanval geopend op sportartikelenfabrikant Puma. Op 8 mei diende het bedrijf een bezwaarschrift in tegen een nieuwe aanvraag tot merkregistratie van Puma. Volgens Jaguar lijkt het aangevraagde poema-merk te veel op zijn eigen Jaguar-logo.

Normaal gesproken zitten de beide roofdieren elkaar niet in de weg. Immers: Jaguar gebruikt zijn beest voor auto's, terwijl de poema van Puma op sportartikelen staat. Dat bijt elkaar niet. Waarom Jaguar dan nu ineens wel moeite heeft met de poema van Puma? Omdat Puma deze keer de merkregistratie niet voor sportartikelen heeft aangevraagd, maar voor onder andere boten, skiliften, gemotoriseerde golfkarretjes, babybuggies en rolstoelen. Producten die in de categorie 'vervoermiddelen' vallen. En dat zint Jaguar niet.

In zijn bezwaarschrift stelt Jaguar dat zijn logo al meer dan 75 jaar voor auto's en auto-onderdelen wordt gebruikt, waardoor het merk een grote bekendheid geniet. Volgens Jaguar is de gelijkenis tussen de jaguar en de poema groot (beide zijn katachtigen die alleen op het Amerikaanse continent leven). Die gelijkenis vindt Jaguar een probleem als de poema straks ook voor aan voertuigen gerelateerde producten wordt gebruikt. Dan bestaat het gevaar dat het publiek in verwarring raakt en zal denken dat er een connectie met Jaguar bestaat. Die verwarring kan de waarde van het Jaguar-merk aantasten, aldus de autofabrikant.