Flesjes appelsap en sinaasappelsap van Appelsientje.
Flesjes appelsap en sinaasappelsap van Appelsientje. © ANP

FrieslandCampina doet Appelsientje en CoolBest in de uitverkoop

Voedselproducent gaat zich richten op zuivel

Een reeks bekende frisdranken en sappen gaat in de verkoop. FrieslandCampina wil zich de komende jaren meer gaan specialiseren in zuivel en zet de sap- en frisdrankdochter Riedel daarom in de etalage. De koper van het bedrijf wordt eigenaar van bekende merken als Appelsientje, CoolBest, DubbelFrisss, Taksi en Extran.

FrieslandCampina maakte het besluit dinsdag bekend. Volgens topman Roelof Joosten van de zuivelreus moet Riedel 'een volgende stap zetten in zijn ontwikkeling' om te kunnen reageren op nieuwe consumptiegewoonten en eisen van de klanten. Riedel is al sinds 1879 actief met de productie van mineraalwater, limonade en vruchtendranken. In 1973 introduceerde het bedrijf onder de merknaam Appelsientje zijn eerste in karton verpakte vruchtensappen, destijds een noviteit in Nederland. Taksi kwam in 1985 op de markt, CoolBest- het eerste gekoelde sap in Nederland - volgde tien jaar later. DubbelFrisss kwam in 1996 op de markt. Daarnaast maakt het bedrijf ook nog sportdrank onder de merknaam Extran.

In 1973 introduceerde het bedrijf in karton verpakte vruchtensappen, destijds een noviteit

Riedel telt tweehonderd werknemers en was vorig jaar goed voor een omzet van 125 miljoen euro. Het in Ede gevestigde bedrijf is marktleider in Nederland in de houdbare en gekoelde vruchtensappen en -dranken. Riedel is ook actief in België. Medewerkers, ondernemingsraad, vakbonden, klanten en leveranciers zijn geïnformeerd over de mogelijke verkoop, aldus FrieslandCampina dinsdag.

Dat bedrijf gaat zich tot 2020 nog meer richten op zuivel, waardoor Riedel niet meer in de plannen past. Met een omzet van 11,3 miljard euro en 22 duizend werknemers in 32 landen hoort FrieslandCampina tot de grootste zuivelbedrijven ter wereld.