Adeles album 25 was lange tijd niet via Spotify te beluisteren, maar nu wel.
Adeles album 25 was lange tijd niet via Spotify te beluisteren, maar nu wel. © EPA

Financial Times: Spotify geeft gratis luisteraars de keuze tussen betalen of gedateerde muziek

Spotify heeft platenmaatschappijen toegezegd nieuwe albums alleen voor betalende gebruikers beschikbaar te stellen. Dat schrijft de Financial Times op basis van ingewijden. Een dergelijke beslissing zou de Zweedse muziekdienst veel minder aantrekkelijk maken voor gratis luisteraars.

Als Spotify betalende gebruikers voorrang geeft, zullen gratis gebruikers een periode moeten wachten voordat het nieuwste van het nieuwste uit hun speakers schalt. Momenteel horen gratis gebruikers om de zoveel nummers reclame, maar krijgen zij nog wel direct toegang tot nieuwe muziek.

Dat zo'n deal in de maak is, hoorde de Britse zakenkrant van ingewijden die bij maandenlange onderhandelingen tussen Universal, Sony en Warner en de muziekdienst aanwezig waren.

Als Spotify besluit om nieuwe muziek niet langer gratis weg te geven hoeft het waarschijnlijk minder royalties aan platenbazen te betalen. Deze royaltybetalingen drukken momenteel nog fors op de winst van de muziekdienst. Van de bijna 2 miljard euro die het bedrijf in 2016 aan omzet binnenhaalde moest ruim 1,6 miljard euro aan royalties worden afgedragen. Doordat de onlinemuziekdienst ook nog kosten maakte, leed Spotify uiteindelijk 173 miljoen verlies.

Door een akkoord met belangrijke platenbonzen te sluiten toont Spotify aan het groeiende aantal gebruikers eindelijk in een stabiel verdienmodel te kunnen vertalen, wat de komende beursgang positief kan beïnvloeden.

Gedateerde bibliotheek

Artiesten klagen al jaren dat ze niets verdienen aan muziek die miljoenen keren wordt beluisterd, maar geen abonnementsgeld oplevert. Spotify-oprichter Daniel Ek liet echter meermaals weten nog steeds te geloven in het freemium model, oftewel gratis muziek in ruil voor reclame. Tevreden gratis klanten worden vaak betalende klanten, stelt Ek. Toch bieden veel gelijksoortige muziekdiensten geen gratis muziek aan.

Megasterren als Taylor Swift willen nieuwe nummers niet gratis weggeven en zijn daarom niet via Spotify te beluisteren, maar als het bericht in de FT klopt, kan ook zij alsnog met de muziekdienst in zee gaan. Daarvan zouden niet alleen Spotify en platenmaatschappijen profiteren, maar ook gebruikers die nu al voor Spotify betalen. Zij krijgen immers meer muziek tot hun beschikking, ook van artiesten die zich tot nu toe principieel afzijdig hielden.

Alleen de gratis luisteraar komt voor de keuze te staan: genoegen nemen met een gedateerde muziekcollectie of toch maar weer betalen voor muziek?

Lees ook

Een tientje: dat is het standaardtarief bij Spotify, Apple, Google en Deezer voor een maand eindeloos muziek beluisteren zonder reclame. Maar aan die prijs wordt gemorreld. Tot verdriet van de muzikanten.

Spotify, Netflix, Amazon - grote bedrijven bepalen wat wij horen, zien en lezen. En dat is steeds meer van hetzelfde.

Behalve via Spotify, Apple Music en Tidal kunnen muziekliefhebbers er straks ook voor kiezen om muziek te streamen via Amazon.