Dit is de expert die álle media over Blokker raadplegen: 'Mijn uitspraken halen vaak de krantenkop'
© Telegraaf TV

Dit is de expert die álle media over Blokker raadplegen: 'Mijn uitspraken halen vaak de krantenkop'

Voor retailzaken kloppen media bij hem aan

De retailexperts in ons land oordeelden gisteren opvallend eensgezind, na het besluit van Blokker om winkelketens als Intertoys, Xenos en Leen Bakker af te stoten. 'Al die ketens hebben een dramatische achterstand in hun onderhoud', tekende Nu.nl uit de mond van een deskundige op. 'Er is sprake van zwaar achterstallig onderhoud', noteerde ANP. 'Ze kampen met ongelooflijk veel achterstallig onderhoud', viel de door het Financiële Dagblad geraadpleegde expert zijn collega's unisono bij.

In andere media was het geluid niet anders. De Telegraaf: 'De hoofdprijs zal zeker niet worden gehaald. Daarvoor hebben de winkels te veel achterstallig onderhoud.' NOS: 'Het zijn geen parels en er moet een hoop gebeuren.' Ook in de Volkskrant maakte een deskundige het boude statement dat Blokker zeker geen goede prijs voor zijn problematische ketens gaat krijgen. 'Iedereen ruikt bloed.'

Iedereen heeft soundbites nodig, en ik kan me kort en krachtig uitdrukken. Mijn uitspraken halen het vaak als krantenkop

Paul Moers

De namen van die retailexperts? Paul Moers, Paul Moers, Paul Moers en Paul Moers. Deze deskundige, die in de resterende uurtjes bedrijven als Bijenkorf en Jumbo bijstaat bij het uitstippelen van hun strategie, is al sinds jaar en dag dé go-to guy voor de vaderlandse media bij retailnieuws. 'Ik heb gisteren wel vijftien interviews gegeven', zegt Moers een dag later. 'Iedereen heeft soundbites nodig, en ik kan me kort en krachtig uitdrukken. Mijn uitspraken halen het vaak als krantenkop.'

Het is een bekend verschijnsel. Redacteuren van kranten, maar zeker ook van tv- en radio-programma's, hebben razendsnel door wie altijd bereikbaar is en zonder meel in de mond praat. En wie eens als expert door een medium wordt opgevoerd, krijgt geheid telefoontjes van andere journalisten bij het volgende incident op zijn of haar vakgebied. Zoek op Google op retaildeskundige en Paul Moers verschijnt direct in beeld. Wie dan verder zoekt, maakt het zichzelf alleen maar lastig.

Maar waarom is Moers nou die ene expert? Wat maakt hem nou zo bijzonder? 'Ik heb een brede achtergrond, ben gespecialiseerd in merk, retail én strategie', zegt hij zelf. 'Media weten dat ze over uiteenlopende onderwerpen kunnen bellen. En ik maak ook altijd tijd voor ze.' Voor hem is die tijd een investering. Dankzij zijn naamsbekendheid komt hij sneller aan klussen, denkt hij. Moers: 'Mensen horen mijn naam en denken: oh, die ken ik. Het zijn niet de minste bedrijven die zo bij mij uitkomen.'