Reizigers wachten in rijen voor de bagagecontrole op luchthaven Schiphol.
Reizigers wachten in rijen voor de bagagecontrole op luchthaven Schiphol. © ANP

Directeur KLM: 'Wanbeleid oorzaak van urenlange wachtrijen Schiphol'

Ongebreidelde groei, marketingbonussen en een gebrek aan investeringen leiden tot urenlange rijen op Schiphol. Dat stelt operationeel directeur René de Groot van de KLM in De Telegraaf. Ook de vereniging van luchtvaartmaatschappijen heeft kritiek. 'Schiphol moet dit oplossen', aldus voorzitter Frank Allard.

'Er is sprake van wanbeleid', aldus De Groot tegen de krant. 'Schiphol heeft verkeerde keuzen gemaakt. De luchthaven heeft met behulp van marketingbonussen ingezet op groei die niet noodzakelijk was en nagelaten om te investeren in de juiste infrastructuur.'

Vorig jaar zomer werd er voor het eerst geklaagd over de extreem lange wachttijden bij de handbagagecheck op de Amsterdamse luchthaven. In het hoogseizoen moesten reizigers soms uren in de rij staan voordat ze werden gecontroleerd. KLM-directeur Pieter Cornelisse waarschuwde eerder dit jaar al in De Telegraaf dat dit in de voorjaars- en zomervakantie weer kon gebeuren.

Het aantal vluchten vanaf Schiphol neemt toe, net als het aantal reizigers. Schiphol heeft in 2016 een recordaantal van 63,6 miljoen passagiers verwelkomd. Dat is een groei van meer dan 9 procent ten opzichte van 2015. Huismaatschappij KLM verwijt Schiphol dat de luchthaven meer vliegverkeer toelaat terwijl de reizigersterminals daar qua capaciteit niet op berekend zijn. Volgens een KLM-woordvoerder zijn er te weinig gates.

Luchtvaarteconooom Jaap de Wit, voormalig adviseur van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, wijst erop dat Schiphol de afgelopen jaren 23 procent goedkoper is geworden. 'Dat heeft geleid tot een verhoging van de reizigersaantallen.'

In een reactie zei Schiphol tegen de Volkskrant de vakantiedrukte te kunnen opvangen door in april een nieuwe, tijdelijke terminal te openen. Deze terminal zou tot 2019 de ergste druk van de ketel moeten halen, maar ook nu deze is geopend worden passagiers nog steeds met ellenlange rijen geconfronteerd. In 2019 moet een nieuwe pier klaar zijn, vier jaar later moet de permanente nieuwe terminal worden geopend.

Lees verder

Schiphol, het succes en de schade
Een grasveld met een paar loodsen, meer stelt Schiphol niet voor als het eerste militaire vliegtuig er in 1916 op een weiland in de Haarlemmer­meer­polder landt. Honderd jaar later vervoert Schiphol meer dan 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei

Bijna-botsingen structureel probleem op Schiphol
Voordat Schiphol verder kan groeien, zijn ingrijpende maatregelen vereist om de veiligheid op en rond de luchthaven te kunnen garanderen. 'De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht', concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid eerder deze maand in een rapport.

Hoe lang gaat het nog goed op Schiphol?
De snelle groei van Schiphol met de wirwar aan start- en landingsbanen, het is een riskante mix als het om de veiligheid op de luchthaven gaat. Zozeer dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid de toekomst van de luchtvaart in Nederland ter discussie wil stellen.