Nederlandse studenten uit Delft tijdens de SpaceX Hyperloop competitie in de Verenigde Staten.
Nederlandse studenten uit Delft tijdens de SpaceX Hyperloop competitie in de Verenigde Staten. © AFP

Delft krijgt kleine hyperloop: een test om in een vacuümbuis dingen te vervoeren

Bouwbedrijf BAM gaat samen met de Delftse start-up Hardt een kleine hyperloop bouwen.

Een hyperloop is een vacuümbuisconstructie voor het transport van goederen en passagiers. Door het ontbreken van luchtweerstand kunnen treinen in de buis snelheden tot duizend kilometer per uur bereiken. Het idee komt van Elon Musk, topman van ruimtevaartbedrijf SpaceX en elektrische-autofabrikant Tesla. Studenten van de TU Delft wonnen eind januari een wedstrijd van SpaceX waarin hun voertuig ('pod') de beste resultaten neerzette in een tijdelijke hyperloopbuis in Los Angeles.

De Nederlandse testbuis krijgt een diameter van drie meter en een lengte van slechts dertig meter. De buis komt in Delft en zal worden gebruikt om 'kritische systemen' te testen, zegt BAM. Gekeken wordt hoe wissels, beveiligingssystemen en de constructie zelf zich onder een bijnavacuüm gedragen. De buis zal op 1 juni worden onthuld.

Milieuvriendelijk alternatief

Hyperloop is in potentie een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig

Hardt, dat is opgericht door enkele van de studenten die hebben deelgenomen aan de wedstrijd van SpaceX, hoopt binnen vier jaar een testtraject van enkele kilometers te hebben gerealiseerd. Concrete plannen zijn er nog niet. Eerder staken de NS en een Europees investeringsfonds 600 duizend euro in het bedrijf.

Hyperloop is in potentie een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig, maar er zijn nog veel hobbels te nemen voor het systeem in de praktijk bruikbaar is. Lekkages, waardoor het vacuüm verdwijnt, vormen een uitdaging. Ook het krimpen en uitzetten van de buizen onder invloed van temperatuurwisselingen is een probleem. Dat kan in sommige gevallen om tientallen meters gaan. BAM wil met de testbuis de eerste ervaringen opdoen.