© ANP

Cafés zijn grootste verliezers in horecaland

Cafés zijn momenteel de grote verliezers in horecaland. Waar restaurants en hotels herstellen van de economische crisis, blijven caféhouders ver achter. Dat meldt het CBS vandaag. Vooral de vertrouwde, oude buurt- en dorpscafés kwijnen weg in de fellere concurrentiestrijd.

Cafés zijn relatief laat begonnen met innoveren, waardoor ze nu achterop lopen

Woordvoerder Horeca Nederland

De totale verkopen van bier, wijn, zoutjes en andere consumpties in cafés lagen in de eerste drie kwartalen van vorig jaar ruim een kwart lager dan in 2007, het jaar voordat de crisis losbarste. Hotels en restaurants doen het in vergelijking juist goed. Zij halen door de bank genomen alweer hogere omzetten, aldus het CBS.

'Cafés zijn relatief laat begonnen met innoveren, waardoor ze nu achterop lopen', zegt een woordvoerder van Horeca Nederland over de kroegendepressie. De strijd om klanten is in de nasleep van de economische neergang feller geworden. Een deel van de kroegen blijft hangen in het verleden. In plaats van te vernieuwen verhogen ze alleen maar de prijzen.

Ze hebben extra last van strengere wetten, weet de brancheorganisatie. Eerst was er het rookverbod, daarna kwamen er allerlei andere nadelige maatregelen, zoals de verhoging van de leeftijdsgrens voor het schenken van alcohol. Ook mogen sportverenigingen in sommige gemeenten sinds kort tot in de wat latere uurtjes alcohol schenken. De voetbal- en tennisclubs zouden daarmee klanten wegtrekken uit het café om de hoek, die meer dan restaurants afhankelijk zijn van de afzet van bier en gedestilleerd als jenever en rum.

'Zaterdagavond is tegenwoordig mijn slechte avond', zegt Ger van der Graft, eigenaar van Café de Krullebol in Almere. De uitbater bevindt zich buiten het uitgangsgebied, vroeger geen probleem, tegenwoordig duidelijk een zwakte. 'Ik heb nog weinig klanten.'

'Liever in de achtertuin'

Meer nog wijt de kroegbaas de teloorgang aan de prijsvechtende supermarkten in zijn buurt. 'Al voor negen euro heb je een kratje bier. Klanten gaan 's zomers daarom liever in de achtertuin zitten.'

Hij houdt zich staande omdat hij de 'biljartvereniging heeft binnen weten te halen'. Daarnaast heeft de ondernemer vaker op zaterdagavond live muziek. 'Je moet zelf meer organiseren en dit al maanden van te voren aankondigen.'

Buurtcafés met alleen drank en nootjes, zonder nieuwe inkomsten, leggen het af. Kroegen die zich omtoveren tot hippe wijnbars of proeflokalen voor speciale bieren zien juist klanten binnenstromen, signaleert Horeca Nederland. 'Ook bij de verliezers zijn dus wel degelijk winnaars te vinden.'

Kroegen die zich omtoveren tot hippe wijnbars zien juist klanten binnenstromen

Horeca Nederland

CBS-cijfers

Volgens de belangenclub liggen de kansen niet alleen in de steden en is het geld tevens bij andere klanten te halen dan bierdrinkende hipsters . In vinex-wijken en in provincieplaatsen spelen succesvolle horecabazen in op nieuwe trends, getuige de opkomst van bijvoorbeeld een 'mamacafé' in het Utrechtse Leidsche Rijn en een bierkelder in Zutphen.

De CBS-cijfers stemmen desondanks treurig. In 2008 telde Nederland nog ruim 13 duizend cafés. Begin 2015 was dit aantal met 13 procent gedaald tot ruim 11 duizend. Per hoofd van de bevolking heeft Limburg de meeste cafés, Flevoland de minste. Deze provincie heeft wel als enige het aantal kroegen zien toenemen (net 110 stuks). In de provincies Groningen, Drenthe en Limburg daalde het aantal cafévestigingen het hardst, met ruim 20 procent.

Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.