Mensen slapen op yogamatjes op Heathrow.
Mensen slapen op yogamatjes op Heathrow. © GETTY

British Airways moet weer tientallen vluchten annuleren, oorzaak computercrash blijft onduidelijk

Reizigers van British Airways kampen nog altijd met de gevolgen van een wereldwijde computerstoring die het Londense vliegverkeer sinds zaterdag platlegt. Maandag werden opnieuw tientallen vluchten geannuleerd. Topman Alex Cruz maakt in een videoboodschap excuses voor 'deze verschrikkelijke tijd voor passagiers'. Over de oorzaak van de storing en de afwezigheid van een back-upsysteem laat het bedrijf vooralsnog niks los.

Volgens Cruz hoopt British Airways alle geannuleerde vluchten later vandaag alsnog te kunnen uitvoeren. 'We draaien bijna weer op volledige capaciteit.'

De Britse luchtvaartmaatschappij annuleerde dit weekend honderden vluchten van en naar de Londense luchthavens Gatwick en Heathrow, met grote chaos tot gevolg. Volgens passagiers waren de vliegvelden overvol en was er veel te weinig informatie beschikbaar. Veel reizigers brachten een nacht op het vliegveld door, slapend op stoelen, bagagekarren en uitgedeelde yogamatjes. In totaal ondervonden bijna duizend vluchten en 300 duizend passagiers hinder door de storing.

Volgens het bedrijf leidde een probleem met de stroomvoorziening tot een crash van het computersysteem. Dit verstoorde het vluchtschema, de vertreklijsten en de bagageafhandeling. Een groot gedeelte van het weekend waren alle callcenters en delen van de website uit de lucht.

Bestuursvoorzitter Alex Cruz zegt in een videoboodschap te weten dat dit 'een verschrikkelijke tijd' is voor klanten. 'Sommige mensen hebben hun vakantie gemist, sommige mensen zijn in het buitenland gestrand en sommigen raakten hun bagage kwijt. Namens iedereen bij British Airways bied ik mijn excuses aan.' Over de oorzaak van de stroomuitval laat Cruz vooralsnog niks los. Van een digitale aanval zou in elk geval geen sprake zijn.

Waarom er geen back-upsysteem in werking trad toen de stroom uitviel blijft eveneens onduidelijk. Paul Charles, ooit commercieel directeur bij luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic, noemt het tegenover de BBC 'zeer opmerkelijk' dat zo'n achtervang niet 'binnen een paar minuten' is geactiveerd. 'Dit soort bedrijven hebben systemen nodig die continu back-ups maken. Dat is wat passagiers verwachten.'

Hoewel British Airways weinig over de computercrash loslaat, zegt de Britse vakbond GMB nu al te weten dat de problemen in rechtstreeks verband staan met eerdere bezuinigingen. 'British Airways heeft in 2016 honderden toegewijde en loyale IT-medewerkers boventallig verklaard en het werk naar India verplaatst', aldus een GMB-luchtvaartwoordvoerder tegenover de Britse krant The Guardian. 'Dit had allemaal vermeden kunnen worden. Vooral omdat het bedrijf al jaren aanzienlijke winsten maakt. Dit soort bezuinigingen vinden veel mensen gewoon gierig.'

Of de kosten van deze computercrash opwegen tegen de kosten van een eigen IT-afdeling en een betrouwbaar back-upsysteem is inderdaad de vraag. Nu moet British Airways duizenden gestrande passagiers vergoeden voor transport- en hotelkosten en nieuwe tickets, wat behoorlijk in de papieren zal lopen.

Tegenover Britse media spreken luchtvaartanalisten van een kostenpost van zeker honderd miljoen pond (115 miljoen euro). De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines was vorig jaar ruim 89 miljoen euro kwijt aan vergoedingen na grootschalige computerproblemen.