Bierbrouwer Heineken doet zijn grootste overname ooit

Heineken neemt het Oostenrijkse bierbedrijf BBAG over voor 1,9 miljard euro. Daarmee wordt de bierbrouwer in één klap marktleider in Centraal-Europa....

Midden-Europa is de enige biermarkt in Europa die nog groeit, en wereldwijd een van de drie markten (met Zuid-Amerika en China) waar de verkoop van bier nog toeneemt. Met de overname van BBAG, het moederbedrijf van de brouwerijen van het Oostenrijkse Brau Union, wordt Heineken in acht van de dertien landen in centraal Europa de grootste brouwer.

BBAG-topman Karl Büche maakte in januari bekend dat hij een partner zocht om te expanderen, omdat het bedrijf de grenzen van zijn groei had bereikt. Volgens Heineken-topman Thony Ruys sprak hij al voor die tijd met Büche over 'samenwerking'.

De partijen verwachten synergievoordelen in de inkoopkosten, productie, marketing en distributie. Die synergievoordelen zullen naar schatting 40 miljoen euro bedragen in 2007. Bovendien verwacht Ruys dat de productiecapaciteit per BBAG-medewerker 'fors omhoog' kan.

Tot de holding BBAG behoren ook een divisie non-alcoholische dranken (AfG) en een divisie Vastgoed . Als de aandeelhouders van BBAG de overname goedkeuren, wordt een nieuwe onderneming opgericht die - eveneens - de naam Brau Union krijgt, met een hoofdkantoor in Wenen. Büche wordt lid van de raad van bestuur van Heineken, en bestuursvoorzitter van de nieuwe Brau Union.

BBAG brouwt bier in vijf Europese landen: Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië. De distributie en verkoop van de biermerken strekt zich buiten tot Bulgarije, Slowakije, Servië-Montenegro, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Slovenië, Macedonië en Albanië. Het bedrijf had over 2002 een omzet van 1,1 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 187 miljoen. Er werken zesduizend mensen.