© Colourbox

Belgisch lingeriebedrijf maakt openlijk ruzie over teruglopende verkoop

'Als de externe CEO beter is dan je nichtje, geef hem dan gelijk'

Het Belgische familiebedrijf Van de Velde vecht een ruzie openlijk uit via de media. Het lingeriebedrijf, in Nederland bekend van de merken PrimaDonna en MarieJo, heeft moeite met de online verkoop van ondergoed.

Tegelijkertijd lopen de winkelverkopen in Europa en de Verenigde Staten terug. Het afgelopen jaar daalde de omzet voor het eerst in negentien jaar. Beleggers zagen de waarde van het aandeel teruglopen van 65 euro aan het begin van dit jaar naar een koers van 48 euro gisteren. De vraag is nu wie schuld heeft aan de malaise.

Volgens bestuursvoorzitter Herman Van de Velde is dat de voormalige directeur Ignace Van Doorselaere, die van 2004 tot en met 2016 aan het roer stond van de onderneming. Volgens Van Doorselaere liggen de zaken precies in andersom. In april haalde hij uit naar de familie, die 56,27 procent van de aandelen van het bedrijf in het bezit heeft. 'Of je kiest voor een CEO uit de familie. Of je kiest voor een externe CEO, maar dan trekt de familie zich terug uit het operationele', zei Van Doorselaere tegen de Belgische krant De Tijd.

Wie was er altijd bezig met klanten, kwaliteit, mensen, innovatie en toekomst?

Ignace Van Doorselaere in een reactie

Deze week reageerde Herman Van de Velde met een interview in dezelfde krant: 'Hij (Van Doorselaere, red.) is enorm prestatiegedreven, met een heel zware focus op de ebitda. Wij als familiale aandeelhouders kijken meer op de lange termijn.' Daarnaast kreeg Van Doorselaere in het interview het verwijt dominant te zijn en alleen te willen heersen. Prompt daarop plaatste Van Doorselaere een woedende reactie in de commentaarsectie onder het online geplaatste artikel: 'Wie was er altijd bezig met klanten, kwaliteit, mensen, innovatie en toekomst?' schrijft Van Doorselaere. En: 'wat is het verschil tussen 'dominant' en 'durven beslissen'?' 

Daar bleef het niet bij. Gisteren verscheen in De Tijd een interview met Van Doorselaere onder de titel 'Als de externe CEO beter is dan je nichtje, geef hem dan gelijk.' Onder het mom van algemene tips voor familiebedrijven gaf Van Doorselaere de familie Van de Velde een veeg uit de pan. 'Benoem nooit iemand van de familie als hij/zij dat niet aankan', en 'Leer merci te zeggen aan mensen die hard voor jou vechten', luiden de adviezen van de voormalig directeur. 

Voor de neutrale toeschouwer zou een reactie van Van de Velde welkom zijn. Voor de waarde van het bedrijf is het vermoedelijk beter als de strijd niet in het openbaar wordt voortgezet.