Amsterdam barst ineens van de kaaswinkels

Of er bovengemiddeld veel kaasconnaisseurs wonen valt te bezien.

Amsterdam raakt verslingerd aan bijzondere kazen. Het aantal kaaswinkels in de hoofdstad is in de afgelopen tien jaar met 80 procent toegenomen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ook landelijk wint het beroep van kaasboer aan populariteit: het aantal speciaalzaken dat Olde Remeker of Truffelkaas verkoopt is in een decennium met iets meer dan een kwart gegroeid.

De toename is deels te danken - of te wijten - aan de gegroeide toeristenstroom in de hoofdstad

De landelijke toename verbleekt echter bij het aantal hoofdstedelijke winkels dat zich in de kaasverkoop heeft gespecialiseerd. In 2008 lag het aantal kaaswinkels in Amsterdam onder het landelijke gemiddelde, inmiddels is er op elke 15 duizend Amsterdammers één kaasboer. Landelijk is dat 1 op 28 duizend.

Of Amsterdam bovengemiddeld veel kaasconnaisseurs heeft valt te bezien. De toename is deels te danken - of te wijten - aan de gegroeide toeristenstroom in de hoofdstad. Internationale bezoekers kopen graag kaas als souvenir.

Kaasboeren in de hoofdstad klagen dan ook niet over toegenomen concurrentie. 'Het is een heel ander segment. Die nieuwe winkels profileren zich als speciaalzaak, maar ze verkopen voor te veel geld edammertjes aan toeristen', zegt Peter de Koning, eigenaar van twee Amsterdamse kaaswinkels. Dat kaaszaken in het hele land goede zaken doen, komt volgens hem doordat ze zich door hun vakmanschap onderscheiden van de supermarkt.

15 duizend Amsterdammers delen één kaaszaak. Elders in het land is er één kaaswinkel op 28 duizend mensen. Kaas is een gewild souvenir voor toeristen

Het CBS heeft ook andere speciaalzaken geteld. Goed gaat het de laatste tien jaar met verkopers van natuurvoeding, internationale producten en vis. Maar de klassieke speciaalzaak heeft het moeilijk. Poeliers, slagers en groentewinkels zijn bezig aan een terugtocht in Nederland. Van hen heeft de groenteboer het zwaarste decennium achter de rug: bijna 30 procent van de groentewinkels is verdwenen.