Albert Heijn vermindert suikergehalte in huismerkproducten

Minder suiker en bestrijdingsmiddelen

Albert Heijn gaat volgend jaar '250 miljoen klontjes' minder suiker verkopen. Het gebeurt stapsgewijs om ons er langzaam aan te laten wennen. Alles voor een gezondere consument.

De gemiddelde vaste klant van Albert Heijn krijgt volgend jaar een half pond minder suiker voor zijn geld. De supermarkt gaat het suikergehalte in honderd van zijn huismerkproducten verlagen en denkt op die manier '250 miljoen klontjes' minder suiker te verkopen. 'En dat is nog maar het begin', zegt de woordvoerder van de winkelketen.

Volgens de supermarkt willen steeds meer consumenten minder suiker. De eerste honderd producten met een verlaagd suikergehalte moeten eind dit jaar in het schap liggen. Volgens AH gaat het om artikelen die vooral populair zijn bij gezinnen, zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes. Van die producten gaat het suikergehalte volgens AH met 10 tot 40 procent omlaag.

Friswijzer

Bij de frisdrank komt een zogenaamde friswijzer te staan, waar met de kleuren oranje (geen suiker) tot dieprood duidelijk wordt gemaakt hoeveel suiker de drank bevat

Ook frisdrank - de grootste suikerleverancier voor vooral jongeren - komt met minder suiker in het schap te staan. Het suikergehalte in AH's huismerken frisdrank zal de komende jaren met 10 procent worden verlaagd. Dat gebeurt niet in één keer, want dan zouden de smaakpapillen van de klanten weleens kunnen protesteren. Bij de frisdrank komt een zogenaamde friswijzer te staan, waar met de kleuren oranje (geen suiker) tot dieprood duidelijk wordt gemaakt hoeveel suiker de drank bevat.

Het is nog maar een eerste stap, stelt AH. Na die eerste vijftig eigen merkproducten zal de rest van het assortiment onder het mes komen. Het is onderdeel van AH's inspanningen om zijn producten gezonder te maken. Zo is ook al het zout- en vetgehalte in veel producten verlaagd.

Suiker wordt toegevoegd aan tal van producten en echt niet alleen aan koekjes en vruchtenyoghurt. 'We hebben ook de hamburger aangepakt. Daar zit nu 40 procent minder suiker in.' Suiker in de hamburger? 'Ja, in de ketchup. We hebben de ketchup er nu uit gehaald en vervangen door een tomatenpoeder.' Een maand geleden werd de nieuwe ingrediëntenlijst van de hamburger al gepubliceerd. Het aantal ingrediënten is gedaald van 22 naar 9.

44 kilo per jaar.

Een gemiddelde Nederlander consumeert jaarlijks 44 kilo suiker, aldus gegevens van het Kenniscentrum Suiker en Voeding (gefinancierd door de suikerindustrie). Daarvan is 18 kilo natuurlijke suiker in fruit, groente, sap en dergelijke. Voor het lichaam maakt het niet uit of de suiker is toegevoegd of van nature in het product zit: suiker is suiker.

Suiker is een dikmaker, en wordt beschouwd als een van de oorzaken van de obesitas-epidemie. Maar de consumptie groeit al jaren niet meer. In 1985 kreeg de gemiddelde Nederlanders 128 gram per dag binnen; in 2010 was dat 122 gram.

Ketchup wordt een goede bron van suikerbesparing. 'In een flesje zitten zo elf suikerklontjes, en dat zullen er drastisch minder worden.' Bijna nergens zal de suiker worden vervangen door kunstmatige zoetstoffen, maar wel in de frisdranken. Die gaan 10 procent minder suiker krijgen, maar worden dan bijgezoet met Stevia.

Albert Heijn is niet de enige die de strijd heeft ingezet tegen suiker, zout en vet. Begin 2014 sloot de overheid een convenant met de industrie en de detailhandel om die ongezonde ingrediënten te verminderen.

Groente en fruit

Albert Heijn en Jumbo gaan hun groente en fruit fors ecologiseren. Ze gaan zelfs zo ver dat ze de medewerking hebben verworven van twee eeuwige felle critici: Greenpeace en Natuur & Milieu.

Beide supermarkten gaan veel strengere eisen stellen aan hun aardappelen, groenten en fruit. Met ingang van 2019 willen ze alleen nog groente, fruit en aardappelen kopen die het Milieukeur dragen. Dat betekent voor de boeren en tuinders dat ze zich moeten laten certificeren en een scherpe keuring moeten ondergaan. Jumbo stelt ook verregaande milieu-eisen aan bloemen en planten die in de supermarkt verkocht worden.

Verder willen beide bedrijven veel meer biologische producten verkopen. Jumbo streeft naar een verdubbeling in 2019. Bij Albert Heijn gaat het om 'een forse uitbreiding'. Gisteren meldde Lidl ook al zijn assortiment aan biologische producten flink te gaan uitbreiden.

Streng keurmerk

Met deze stap lijkt Nederland een stuk ecologischer te worden. AH en Jumbo hebben samen ongeveer de helft van de Nederlandse markt in handen.

Directeur Gijs Kuneman van het Centrum voor Landbouw en Milieu CLM noemt de stap van de twee 'heel belangrijk'.

'Het is voor het eerst dat supermarkten de teeltwijze tot hun verantwoordelijkheid rekenen. In het verleden kwamen ze nog wel in actie als er te veel residu van bestrijdingsmiddelen op hun producten zat, maar nooit als het ging om de manier waarop hun producten werden geteeld.'

Het keurmerk Milieukeur wordt beschouwd als behoorlijk streng. Boeren en tuinders moeten niet alleen een aantal bestrijdingsmiddelen afzweren, maar ze moeten ook voldoen aan eisen van energieverbruik, CO2-uitstoot, watergebruik en bemesting.

Het aantal gecertificeerde telers en hectares groeit al hard. Begin 2013 was 4.200 hectare gecertificeerd; eind vorig jaar 5.300

De vraag is of er op zo korte termijn wel voldoende telers zo'n keurmerk kunnen bemachtigen. Ook de Stichting Milieukeur (SMK) die de certificering doet, weet niet of dat zal lukken. Het aantal gecertificeerde telers en hectares groeit al hard. Begin 2013 was 4.200 hectare gecertificeerd; eind vorig jaar 5.300.

Het aantal bedrijven groeide van 161 naar 185. 'Maar de laatste maanden zie je het aantal aanvragen sterk toenemen', zegt de woordvoerder van Milieukeur.

Boeren en tuinders hebben kritiek op de nieuwe eisen van Jumbo en Albert Heijn. Volgens hen betekent dit plan dat aan Nederlandse producenten scherpere eisen worden gesteld dan aan buitenlandse. Maar volgens de woordvoerder van Albert Heijn zullen op termijn ook de buitenlandse producenten eraan moeten geloven. 'We gaan nu met de producenten in gesprek, en dan zullen we zien wat ze kunnen en wat niet. Daarna zullen we zeker de zelfde eisen aan buitenlandse producenten opleggen.'

Herman van Bekkem van Greenpeace vergelijkt de klagende boeren met het befaamde Rupsje Nooitgenoeg. 'Het is voor het eerst dat we in zulke onderhandelingen hebben bedongen dat de telers zelfs meer geld krijgen. Dat gemopper van ze vind ik nou agrarisch populisme.'