Abonnees Persgroepkranten krijgen toegang tot alle titels

Topics

De Persgroep, de uitgever van onder andere de Volkskrant, het AD en een aantal Belgische titels, lanceert later dit jaar de website Topics. Op dit platform kunnen abonnees gratis stukken uit de kranten van het moederbedrijf lezen.

Volkskrantlezers die van Feyenoord houden kunnen hun club op de voet volgen

Philippe Remarque, hoofdredacteur de Volkskrant

Op Topics verschijnen alle artikelen uit de verschillende Persgroeptitels en de stukken worden gegroepeerd naar voorkeur van de gebruiker. Hierdoor ontstaat een soort gepersonaliseerd magazine. Abonnees van de Volkskrant kunnen straks op Topics op de hoogte blijven van alles wat er bij de Persgroep geschreven wordt over bijvoorbeeld hun favoriete voetbalclub of schrijver.

Een algoritme stelt zogenaamde 'lijsten' over de onderwerpen naar keuze samen en vormt voor iedere gebruiker een andere voorpagina. Naast de geautomatiseerde lijsten zullen er ook door een redactie gecureerde lijsten te vinden zijn op Topics. Lezers krijgen alleen toegang als ze een abonnement hebben bij een van de kranten van de Persgroep.

'Abonnees van de Volkskrant krijgen zo digitaal gratis extra journalistiek aangeboden die een waardevolle aanvulling kan zijn op onze verslaggeving', zegt hoofdredacteur Philippe Remarque van de Volkskrant. 'Volkskrantlezers in Nijmegen kunnen bijvoorbeeld de berichtgeving over hun stad uit de Gelderlander lezen en Volkskrantlezers die van Feyenoord houden kunnen hun club op de voet volgen, omdat AD daar gespecialiseerde journalisten op heeft zitten. Wij hopen dat het abonnement daarmee waardevoller wordt voor onze lezers.'

15 duizend artikelen

Koen Verwee, de CEO van de Persgroep Publishing, wijst er in de Vlaamse krant De Morgen op dat de Persgroep tweeduizend journalisten heeft die per week 15 duizend artikelen maken. 'Je vindt over ieder onderwerp veel informatie. Alleen is het onmogelijk om 15 duizend artikelen te doorploegen. Met die gepersonaliseerde lijsten in Topics hebben we een manier gevonden om alles te ontsluiten.'

Verwee hoopt met Topics de abonnees aan de uitgeverij te binden. 'Je geeft hun meer voor hun geld. Het biedt hun een meerwaarde. Topics zal de journalistiek niet redden, maar ik ben er van overtuigd dat het zal helpen het model overeind te houden.'

Topics is de afgelopen weken intern bij de Persgroep getest. Vanaf vandaag kunnen abonnees zich aanmelden om mee te doen aan de beta. Zij kunnen dan artikelen uit De Morgen, HLN, de Volkskrant, Trouw, Het Parool en het AD beschikbaar. Later komen hier nog de regionale Nederlandse titels zoals bijvoorbeeld de Gelderlander en PZC bij. Dit voorjaar moet Topics voor alle Persgroep-abonnees beschikbaar zijn.