Gasten vieren het 400-jarig jubileum van Grolsch op het hoofdkantoor
Gasten vieren het 400-jarig jubileum van Grolsch op het hoofdkantoor © anp

AB InBev accepteert bod Asahi: Grolsch in Japanse handen

Bierconcern AB InBev gaat akkoord met het bod van het Japanse Asahi op Grolsch en enkele andere Europese biermerken. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

De Japanse brouwer Asahi Group maakte in februari bekend dat het de bierbedrijven Grolsch, Peroni en Meantime wil overnemen. Die bedrijven zijn nu eigendom van SABMiller, dat op zijn beurt wordt overgenomen door AB InBev. In het kader van die reuzenfusie moeten diverse merken worden afgestoten, waaronder Grolsch.

Bierfusies

In oktober vorig jaar werd de fusie van SABMiller en AB Inbev bekendgemaakt. Concurrent Heineken heeft één optie: groeien. (+)

In december werd Grolsch te koop aangeboden. Wat is het nog waard en wie wil het hebben? Een analyse van het vierhonderd jaar oude bedrijf. (+)

Met die overname is een bedrag van 2,55 miljard euro gemoeid. De verwachting is dat de transactie na de zomer wordt beklonken. Het is de fusie tussen SABMiller en AB-Inbev, de twee grootste bierbedrijven ter wereld, die maakte dat de 401 jaar oude Koninklijke Grolsch sinds een aantal maanden te koop stond. Om problemen met mededingingsautoriteiten te voorkomen vanwege een te dominante positie op de biermarkt - met name in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk - zijn zowel Grolsch-eigenaar SABMiller als AB-Inbev merken aan het afstoten.

Met het binnenhalen van Grolsch troeft de nieuwe Japanse eigenaar een aantal investeringsmaatschappijen af. Onder meer KKR (voorheen eigenaar van een Zuid-Koreaanse brouwerij) en EQT lagen op de loer. Aan potentiële kopers was toch al geen gebrek. Ook het Deense Carlsberg en de Thaise bierbrouwer Thai Beverage toonden interesse.