'Volkswagen koopt strafvervolging dieselgate af'
© AFP

'Volkswagen koopt strafvervolging dieselgate af'

Volkswagen staat op het punt om strafvervolging in de Verenigde Staten vanwege dieselgate af te kopen voor 2 miljard dollar (1,9 miljard euro). Dat schrijven diverse Amerikaanse kranten zaterdag. Volgens de berichten zou het concern mogelijk komende week al zijn schikking met de Amerikaanse justitie rond hebben. Onderdeel van de schikking met justitie zou zijn dat Volkswagen schuld bekent.

Daarmee zou Volkswagen verrassend snel en goedkoop de rel rond dieselgate weer onder controle hebben, in ieder geval in de Verenigde Staten. In juni en december vorig jaar sloot het concern al voor 16 miljard dollar aan schikkingen met groepen gedupeerde VW-rijders, die rechtszaken hadden aangespannen. De maximale straf die het concern had kunnen krijgen werd aanvankelijk op 18 miljard dollar getaxeerd.

Dieselgate kwam in september 2015 aan het licht toen de Amerikaanse milieudienst EPA ontdekte dat Volkswagen zijn diesels zo programmeerde dat ze in testomstandigheden mooi schoon draaiden met weinig uitstoot van vervuilende stoffen, maar zodra ze op de weg kwamen vaak tientallen malen zo veel uitstootten, vooral stikstofoxyden. Het concern heeft zeker 11 miljoen van dergelijke sjoemeldiesels verkocht. Na Volkswagens demasqué bleek dat bijna alle dieselfabrikanten de testers voor de gek hadden gehouden met soortgelijke sjoemelsoftware.

Behalve door justitie en door klanten wordt VW ook belaagd door beleggers die miljarden eisen

Teruglezen

Waarom sjoemelde Volkswagen met de uitstoot van diesels? Zes vragen over het dieselschandaal (+)

Hoe het gesjoemel met diesels bij Volkswagen aan het licht kwam. Een reconstructie (+)

Dieselrookpluimen als ideologisch statement. Sjoemelvolkswagens smerig? Amerikaanse hillbillies lachen erom (+)

Waarom gaat de VW-claim via Nederland? Oud-advocaat Huub Willems legt het uit (+)

Volkswagens probleem in de Verenigde Staten was enerzijds klein, anderzijds groot. Klein omdat diesel in de VS niet populair is en er dus relatief maar weinig dieselwagens rondrijden. In Europa maakt diesel ruwweg de helft uit van het autopark. Maar het lastige aan de Verenigde Staten is dat toezichthouders en justitie er genadelozer lijken te zijn dan in Europa. De Europese Unie wist al lang dat er met de diesels iets niet in de haak was, maar deed er niets aan. En zelfs nadat het schandaal naar buiten kwam, werden de autofabrikanten beschermd. Zo zijn er nu Europese regels die bepalen hoe ver autofabrikanten de Europese regels mogen overtreden.

Als de schikking met de Amerikaanse federale justitie rond komt, is het concern nog niet helemaal klaar met de Amerikanen. Sommige staten zijn ook nog bezig met een strafrechtelijk onderzoek. Behalve door justitie en door klanten, wordt VW ook belaagd door beleggers die miljarden eisen.