2029438
Een bezoeker probeert een game tijdens de tentoonstelling INDIGO 2013 © ANP

'Waarom doen we niets aan de gameverslaving van tieners?'

Opinie Na het alcohol- en tabaksverbod voor tieners zou een hardere aanpak van gameverslaving niet misstaan. 'Gamen' maakt meer kapot dan je lief is, schrijft Ferry Haan.

 
Eigenlijk kan niets hen meer boeien in de echte wereld. De virtuele wereld is interessanter

Vanaf 1 januari mogen tieners jonger dan 18 geen alcohol en tabak meer kopen. De gezondheidsschade van deze verslavende middelen is maatschappelijk niet meer acceptabel. Een andere verslaving die vooral tieners treft, wordt echter grotendeels genegeerd. Misschien zijn de kosten van deze verslaving wel groter dan die van roken en drinken, toch doen we niets aan gameverslaving van jongeren.

De kosten van computergames moeten echter niet worden onderschat. Vooral jongens besteden uren en uren per dag aan heftige games. De gezichten staan de volgende dag bleek in de schoolbanken. Onderwijs kan deze leerlingen maar matig boeien. Ze zitten de dag uit om weer te mogen gamen.

Saaie offlinetijd
Eigenlijk kan niets hen meer boeien in de echte wereld. De virtuele wereld is interessanter. In hun game racen ze in auto's, knallen ze tegenstanders neer, vliegen ze van wereld naar wereld en zetten ze de mooiste bouwwerken neer. Hiermee vergeleken is de dagelijkse tocht naar en de martelgang in de school saaie offlinetijd.

De tijd die de gamers aan school besteden is minimaal, of niet-bestaand. De tijd dat deze jongens buiten zijn, is beperkt. De gevechten die ouders thuis leveren om de kinderen van de computer te krijgen, zijn heftig. Sommige ouders hebben het opgegeven en staan toe hoe hun 'computer-junks' liegen en bedriegen om aan hun computertijd te komen. 'Heus, ze hoeven niets voor school te doen.' 'Het huiswerk is allang af.' 'Die onvoldoende telt niet mee.'

Op de meeste computergames staan adviesleeftijden. Veel spellen (GTAV, Call of Duty etc.) hebben een adviesleeftijd van 18+. Deze leeftijden worden echter grotendeels genegeerd. Ik hoor van leerlingen in de brugklas dat ze dergelijke spellen urenlang mogen spelen van hun ouders. De beroemde martelscène uit GTAV waarin een tand uitgetrokken moeten worden, accuklemmen op tepels worden gezet en een been gebroken moet worden met een moersleutel, is voor hen vooral 'lachen'.

 
Gamen' is een belangrijkere factor bij schooluitval dan drank of tabak

Het zal allemaal wel. Ik maak me niet zozeer zorgen over de heftigheid van de scènes, als wel over de tijd die de spellen van de spelers vragen. De verslaving schaadt schoolcarrières. Blijven zitten kost de samenleving meteen circa 4.000 euro. Zoveel kost een leerling per jaar. Een jaar verliezen op school kost de leerling zelf een jaarinkomen. Wanneer de gamer een niveau zakt, worden de maatschappelijke kosten gemiddeld hoger. Schooluitval is natuurlijk helemaal funest voor de samenleving.

De Nederlandse sport wordt overigens ook getroffen. Het voetballen op pleintjes en grasveldjes gebeurt minder dan vroeger en hiermee daalt het niveau van menige voetbalclub. De clubkampioenen op de tennisclubs die ik ken zijn allemaal boven de 35. Jong talent speelt te weinig om de oude garde te bedreigen. De games zijn belangrijker.

Het zou mij niet verbazen wanneer de maatschappelijke kosten van gameverslaving die van roken of drinken evenaren of zelfs overstijgen. In de schoolbanken zijn drank of tabak zelden een reden voor uitval. Gamen is een belangrijkere factor bij mislukking, schat ik zo in.

Toch doen we niets aan de gameverslaving van tieners. Een enkele website geeft wat advies. Er zijn wat onlinetestjes. Ouders moeten dit probleem verder zelf maar oplossen. Bij drank en tabak heeft de overheid besloten dat ouders wel moeten worden geholpen. Wat mij betreft gaan we met gameverslaving volgend jaar dezelfde weg.

Voorlichting
Verbied winkeliers allereerst om 18+-spellen aan tieners te verkopen. Tijdbegrenzers in verslavende online-spellen, lijken mij ook een goed idee. Spelers die twee uur non-stop spelen moeten een uur offline. Lijkt mij niet overdreven. Help ouders verder door goede voorlichting. Wijs hen op de gevaren van gameverslaving en op de mogelijkheden van begrenzing.

Hiermee helpen we de leerlingen, vooral jongens, om te werken aan hun toekomst. De echte wereld is belangrijker dat de virtuele. Ik zie in mijn klassen helaas dagelijks de leerlingen die hun onlineleven bovenaan hebben staan.

Ferry Haan is docent economie.