1399748
© Thinkstock

'Scholieren scoren goed op sociale vlak'

Nederlandse scholieren functioneren goed op sociaal gebied. Die conclusie trekt Cito, dat onder meer de kwaliteit van het onderwijs onderzoekt, uit onderzoek uitgevoerd in 2011. Volgens Cito is het voor het eerst dat het sociale functioneren van leerlingen zo breed in kaart is gebracht.

Wetenschappers onderzochten het sociaal functioneren aan de hand van 66 kenmerken, zoals zelfbeeld, motivatie, het verwerken van sociale informatie, sociaal gedrag en probleemgedrag. Ook de beleving van de school, de leerkracht en de klasgenoten en de mate waarin de leerling betrokken is bij agressief gedrag in de klas zijn onderzocht.

Uit het onderzoek blijkt dat een grote meerderheid van de leerlingen een positief tot zeer positief beeld van zichzelf heeft. Veel leerlingen vinden het leuk op school en denken positief over hun leerkracht als persoon en docent. Ze ervaren hun klasgenoten overwegend als aardig, behulpzaam en respectvol. Agressieve gebeurtenissen komen in de klassen zeer weinig voor. Leerlingen hebben over het algemeen weinig last van emotionele en depressieve symptomen, aldus Cito.

Het positieve beeld van het sociale functioneren geldt niet voor alle leerlingen. Zo heeft volgens leerkrachten ruim 10 procent van de leerlingen te kampen met concentratieproblemen, overactiviteit of impulsiviteit. Daarnaast is er een kleine groep leerlingen die 'normoverschrijdend' gedrag goedpraat, de ernst ervan onderschat en zich niet of nauwelijks in een ander kan verplaatsen.