'Eerder beginnen met Engelse les heeft zin'

Meer basisscholen zouden moeten overgaan tot het geven van lessen Engels. Jonge kinderen blijken goed in staat die taal te leren en ze kunnen zo makkelijker aansluiten op het voortgezet onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteiten van Utrecht en Groningen en het Europese platform 'internationaliseren in onderwijs'. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) gaf de opdracht voor het onderzoek.

Basisschoolleerlingen die meer dan 60 minuten per week Engels krijgen van een leerkracht met een hoog taalvaardigheidsniveau, halen aanzienlijk betere resultaten dan kinderen die minder dan 60 minuten per week Engels krijgen van een docent met een gemiddeld niveau, zo is vastgesteld. Volgens de onderzoekers blijkt dat kinderen de taal op vroege leeftijd op kunnen pakken. Ze zeggen dat het belangrijk is te investeren in tijd en ook in het taalvaardigheidsniveau van de leerkracht.

Het ministerie van Onderwijs gebruikt de resultaten uit het onderzoek voor een plan van aanpak dat op dit moment wordt gemaakt ter verbetering van het Engels in het primair onderwijs en op de Pabo's (lerarenopleidingen). En het is ook bedoeld om de stap naar de middelbare school kleiner te maken.

Het aantal scholen dat vanaf de kleuterklas Engels geeft, is opgelopen van 37 scholen in 2004 naar zo'n 700 scholen in 2012. Volgens de onderzoekers springt het voortgezet onderwijs hier nog te weinig op in.