1135180
Een selectie van NOS Journaal-leaders door de jaren heen © NOS

Waarom moeten die NOS-leaders nou weer helemaal anders?

De huisstijl van nieuwsprogramma's, de tune en het leaderpakket; hun levensloop lijkt steeds korter te worden. Maar hoe snel het ook gaat, na twee dagen van kritiek is iedereen er weer aan gewend en vliegen de jaren voorbij. Tot de volgende restyling.

Het is met nieuwsprogramma's eigenlijk ook niet anders dan met andere bekende logo's op tv, producten of zelfs in het straatbeeld. Neem het Kruidvat. Het logo van deze winkel is de afgelopen jaren haast ongemerkt aangepakt. Het logo was verouderd en moest 'eigentijdser worden en onderscheidend zijn, maar anderzijds geen breuk met het verleden zijn en dus herkenbaar blijven als Kruidvat', klonk het twee jaar geleden uit de designhoek. Zo geschiedde, en geen haan die er naar kraait.

En zo is precies de gedachtegang van hoofdredacteuren van de Nederlandse nieuwsprogramma's. Gelauff: 'Omdat je moet meegaan met je tijd. Deze vorm staat er straks zes jaar - jij loopt ook niet zes jaar in dezelfde jurk. Inhoud blijft vooropstaan; maar soms moet je ook vernieuwen om het vernieuwen'. Het NOS Journaal krijgt nog voor de zomer een compleet nieuw pakket.

Knalt erin
De huidige leader werd geïntroduceerd tijdens het jubileumfeestje in 2006, toen het nationale nieuwsprogramma 50 jaar bestond. Het gerenommeerde Britse bureau Lambie-Nairn, dat onder meer de vormgeving deed voor de BBC, werd ervoor ingeschakeld. Kenmerkend voor het nieuwe logo was de rode O die overal terugkomt, zelfs in het decor. De man achter het intromuziekje van RTL Nieuws, Stephen Emmer, mocht nu ook aan de slag voor de NOS. Maar waar het bij een nieuw jasje voor Kruidvat, Nationale Nederlanden of - pak 'm beet - Vifit-yoghurt vaak heel geleidelijk gaat, knalt een nieuwe nieuwsleader er op een bepaalde dag in één keer in. Gevolg: bakken kritiek.

'Dit doet pijn aan oren en ogen', klonk het massaal in 2005. Er werden op fora vergelijkingen gemaakt met de Enschedese vuurwerkramp, qua 'geluidsexplosie'. De vertrouwde 'Boing' werd ook al gemist. Maar enkele dagen later was de kritiek verstomd, zijn we alweer zeven jaar verder en willen we niets anders meer. Tenminste, dat denken we.
 
Amerikaans
Het SBS-nieuwprogramma Hart van Nederland maakte ook al heel wat uiterlijke veranderingen mee en verschijnt vanaf komend voorjaar ook in een nieuw jasje. RTL Nieuws doet het alweer vijf jaar met het huidige pakket. De nieuwsshow van RTL 4 mag verantwoordelijk worden genoemd voor de slag die op dit gebied in Nederland is gemaakt. Het introduceerde in 1989 een nieuwe manier van 'nieuws presenteren'. Afgekeken van Amerikaanse equivalenten begon het met dubbelpresentatie, flitsende leaders en muziekjes tussen en onder de korte items. Een revolutie.

RTL paste in de loop der jaren het leaderpakket meerder malen aan. Van heel Amerikaans en flitsend, tot rustig en bedeesd. Het gaf in de jaren daarna het NOS Journaal de kans om ook meer te experimenteren met muziek en design, immers, het publiek was er aan gewend geraakt dankzij de commerciële jongens.  

Bekijk een selectie van NOS- en RTL-leaders:
(helaas nog niet te bekijken als u dit artikel via onze mobiele app leest)

 Selectie van RTL Nieuws-logo's sinds 1989 © Beeld & Geluid
Selectie van RTL Nieuws-logo's sinds 1989 © Beeld & Geluid