1655757
Een luchtfoto van het Eindhovense zwempark de Tongelreep gemaakt met een op afstand bestuurde helikopter, zomer 2012. © ANP

'Beste Ralph, het appeltje van Oranje vertoont rotte plekken'

Opinie We zijn een volk van zeurders en zeikers, stelt Ralph Wisbrun. Zijn positivo-stichting 'Wereldland Nederland' opent de aanval op onze klaagcultuur. Maar mooie praatjes vullen geen gaatjes, werpt Jan Bennink tegen.

Beste Ralph,

Als collega vind ik je briljant. Als burger van dit land heb ik wat vraagtekens. Zeker als wereldlandnederland.nl meer is dan een publiciteitswindje dat over een week is uitgeknetterd. Sure, Nederland heeft prachtbedrijven, de meeste in buitenlandse of overheidshanden en we moeten wellicht niet zo somberen. Maar is dat genoeg om ons vege lijf te redden? Het appeltje van Oranje vertoont rotte plekken. Dan volstaan jouw mooie verkoopverhaaltjes niet, Ralph.

We hebben de meeste werklozen ooit. Zorg is onbetaalbaar. Pensioenen worden gekort. Gehandicapten leveren hun pgb in. Mensen zijn bang voor hun spaargeld en hun baan, zeker als hun hypotheek onder water staat. Als baas in crisistijd die 150 man moest laten gaan, weet je vast wat ik bedoel. Daarnaast neemt de EU sluipenderwijs steeds meer over van ons wereldland. Geld, grenzen, voedsel, zaden, banken, water, recht. We hebben er vrijwel niks meer over te vertellen.

Om dat te repareren is een filmpje met Gerard Foekema die water drinkt uit een design-wc niet genoeg. En een homopaar met een kindje opvoeren als toonbeeld van tolerant Nederland is een gotspe zolang zij niet knuffelend door Amsterdam kunnen lopen zonder een pak rammel te krijgen. We hebben mooie Waddeneilanden, maar ze verzuipen langzaam door het klimaat. We hebben prachtige voetbalclubs, maar iedere week wordt er een scheids gesloopt.

Mohammed al-Sahaf toonde hoe belachelijk je jezelf maakt als je glashard beweert dat de tanks die achter je langs grommen niet bestaan. En Roberto Benigni heeft ons in La Vita è Bella geleerd dat je de hel wel mooier kunt verkopen dan zij is, maar dat dit niet genoeg is om te overleven.

Verkooppraatjes zijn niet genoeg. Voor onze vrijheid, onze onafhankelijkheid en onze verworvenheden moeten we knokken als een Nederlandse leeuw.

Jan Bennink is reclameman en columnist van Volkskrant.nl en Adformatie. Twitter: @Jan_Bennink

Morgen in de Volkskrant en in de loop van de dag op Volkskrant.nl: het antwoord van Ralph Wisbrun.