Vesta-tv alleen bedoeld voor vrouw tussen de twintig en veertig jaar

Jonge Nederlandse vrouwen zijn vanaf maandagochtend een nieuw televisie-station rijker. Andere Nederlanders zullen zich niet aangesproken voelen door de commerciële zender VTV en dat is ook niet de bedoeling....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Toch staat de eerste 'V' niet voor Vrouwen, maar voor Vesta, de Romeinse godin van het huiselijk geluk.

VTV is vooralsnog op doordeweekse dagen van half tien tot elf uur 's ochtends te ontvangen op het kanaal van BRTN 2, direct na KinderNet van dezelfde makers. Maar volgens woordvoerder Marc Vooges streeft VTV/KinderNet naar een eigen kanaal, omdat de programmering vanaf maart volgend jaar hopelijk wordt uitgebreid tot vijf uur 's middags. In eerste instantie mikt VTV op moeders van kinderen die kijken naar KinderNet. In VTV-terminologie: 'Vrouwen die al een positief gevoel hebben over deze kinderzender en hun kinderen met een gerust hart naar de geweldloze, Nederlandstalige, positieve teken- en dramaseries laten kijken.'

De programma's van VTV hebben diezelfde uitstraling in de persoon van de 'altijd goedlachse' Léonie Sazias. Ze presenteert het dagelijkse life-style programma Léonie met de vaste onderdelen 'de Ojevaarsjo' voor jonge moeders, 'Voel je lekker' met thema's als mode, beauty, fitness en gezondheid, en de kooktips in 'Wie kookt er vandaag?' Daarnaast kunnen de jonge vrouwen van Nederland kennis maken met de intriges en romances in de Amerikaanse soap Another World.

VTV streeft naar een kijkdichtheid van 3 procent met een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Woordvoerder Vooges hoopt een deel van de kijkers van RTL 4's Koffietijd weg te snoepen. Volgens hem is de doelgroep van Koffietijd ruimer dan die van Léonie. Het ochtendprogramma van RTL 4 is namelijk ook bedoeld voor óudere vrouwen.

De keuze van VTV voor een specifieke doelgroep is opvallend, omdat de trend bij de andere commerciële tv-zenders een steeds bredere programmering lijkt. Vooges: 'Bij de magazines zie je ook een opkomst van special interest-bladen. De tv heeft heel veel verschillende doelgroepen. Uit de hoek van de adverteerders komen daar steeds meer negatieve geluiden over.' Want hoe minder kijkers uit een andere doelgroep naar een reclame kijken, hoe minder zogeheten 'waste' de adverteerder heeft. Juist daarom verwacht Vooges dat de commerciële zender kan draaien op reclame-inkomsten. Vooral omdat VTV een model heeft gevonden waarbij de adverteerders niet hinderlijk aanwezig zijn. Want: 'Als de reclame tè prominent aanwezig is, kan de kijker afhaken.'