Rijdende reclame

De uitvinder spreekt op juichende toon van 'een nieuw reclamemedium', maar dat lijkt overdreven. Het maken van reclame door grote voorwerpen op het autodak te vervoeren is bepaald niet nieuw....

Het zullen er vanaf september alleen maar meer worden, verwacht Fabian Eskes, directeur van Mobile Billboarding Enterprises in Utrecht. De firma laat automobilisten tegen vergoeding voor dwaas rijden met een driehoekig reclamebord of een flinke homp kaas op het autodak. Alsof ze willen zeggen: 'Ik rijd weliswaar een fraaie auto, maar eigenlijk kan ik 'm niet betalen.'

Voor een grote kaas, bierfles of pak koffie betaalt Eskes zevenhonderd gulden per maand, een driehoekig reclamebord levert de rijder vierhonderd gulden op. Tot nog toe zijn al duizend automobilisten ingeschreven, en de reclamevloot moet uitgroeien tot het dubbele. Als dat aantal wordt gehaald, denkt Eskes maandelijks meer dan een miljoen reclamekilometers te kunnen afleggen. Per auto moet maandelijks gemiddeld vijfhonderd kilometer worden gereden. Rondrijden met reclame kost ook wat: door de grotere luchtweerstand verbruiken auto's zeker 15 procent meer brandstof.

Theo Stielstra