Hubo verbouwt zelf

Hubo gaat niet mee in de megatrend van schaalvergroting. Niet gespeend van overmoed stelt het bedrijf zelfs dat 'de verschillen tussen de grote en de kleine winkels zullen verdwijnen....

Van onze verslaggeefster

Esther Hansen Löve

AMSTERDAM

Terwijl de Praxissen en Gamma's steeds groter worden met bouwmarkten van wel tienduizend vierkante meter, gaat Hubo zich 'herpositioneren'. Gewoon, door zelf te verbouwen. Binnen twee weken worden de logo's, puien en interieurs van 250 doe-het-zelf winkels omgetoverd tot iets wat naar de klussende klant duurzaamheid, kwaliteit en vakmanschap uitstraalt.

Vorig jaar verkocht Praxis, onderdeel van Koninklijke Bijenkorf Beheer, zo'n honderd Hubo filialen aan de HDB Groep. De kleine buurtwinkels, met een oppervlak van niet meer dan vierhonderd vierkante meter, pasten niet meer in de filosofie van 'steeds meer en steeds groter' die de Bijenkorf-winkels nastreven.

De reuzen rukken op, ook in de doe-het-zelf markt. Wat dertig jaar geleden begon met het behangen van een muur en het witten van een plafond, is uitgegroeid tot een markt van ruim zes miljard gulden omzet per jaar.

De voorzichtig klussende vaders van net na de oorlog hebben steeds professionelere zonen. De stijging van het aantal kleine huishoudens, de toename van het eigen woning-bezit, de groei van het aantal nieuwbouwwoningen en de individualisering van de consument hebben hiertoe bijgedragen.

De gemiddelde klusser van de jaren negentig (tussen de dertig en zestig, huiseigenaar, man en hyperactief) draait zijn hand niet meer om voor het leggen van parket of het vervangen van een dakpan.

Maar niet dan na een degelijke les op de video. Met uitgebreide brochures en instructieboeken hebben de bouwmarkten ingespeeld op de hedendaagse klusmanie.

Zo niet Hubo. 'Wij proberen de communicatie verbaal te houden', stelt R. Deuster, directeur van de HDB Groep. Kleinschalig, klantvriendelijk en overzichtelijk. Losse verkoop, zonder verpakking, zal bovendien bijdragen aan een milieuvriendelijke uitstraling, vermoedt Deuster.

HDB in Bilthoven is na de overname van Hubo met een omzet van 560 miljoen gulden en een marktaandeel van 9 procent, de grootste na Gamma en Praxis. Hubo had vorig jaar een marktaandeel van 3 procent. Zonder maatregelen zou dat minder kunnen worden want de markt is Hubo een beetje boven het hoofd gegroeid. Ondanks een sterk expanderende markt bleef de omzet vorig jaar niet meer dan 'stabiel'.

Dit jaar zal dat anders zijn. De honderd Hubo-winkels krijgen er in een klap 150 bij. De HDB groep gaat 150 Houtland winkels onderbrengen in de Hubo groep. Zo kunnen deze meeprofiteren van dat imago, hoopt Deuster.

De overige 25 Houtland winkels worden overgeheveld naar de Doeland groep, die daarna 135 winkels omvat. Verder ressorteren onder HDB nog 35 Big Boss-zaken en 35 Handy vestigingen die de inkoopactiviteiten verzorgen. Het totale personeelsbestand van de HDB-groep komt op 2500 mensen.

Maar een verbouwing alleen is niet voldoende. De belangrijkste veranderingen in de Hubo-winkels zijn showpresentaties, de losse verkoop, een verfmengmachine en sleutelservice. Deuster constateert dat 'het spook van de verzadiging' door de branche waart. Hierdoor zal volgens hem het kaf van het koren worden gescheiden en de huidige marktsegmentatie vervagen. Dat biedt perspectief voor Hubo. Want bouwmarkten hebben bij de consument een laag prijs-imago, een lage drempel en parkeervoorzieningen. De instructievideo's hebben het slechte imago van de branche ten aanzien van advisering en deskundigheid van het personeel niet opgekrikt.

De speciaalzaken daarentegen worden geassocieerd met hoge kwaliteit van zowel produkten als van ondernemer en personeel.

Toch schort er wat aan: 'de breedpakketzaken springen er met geen enkel kenmerk uit: dit bevestigt het ''vlees noch vis'' imago en geeft de noodzaak aan voor Hubo om met de aangekondigde positionering hierop in te spelen.'

Vandaar een logo dat doet denken aan het klassieke imago van de emaille borden uit de jaren zestig. 'Vormgegeven in een kleurstelling en lettertype dat letterlijk bol staat van energie.'