Heineken aast op belang in Duitse brouwerij

Heineken gaat zich mogelijk inkopen in de Duitse brouwerij Schörghuber Gruppe. Het is voor het eerst dat Heineken een stap waagt in Duitsland, het belangrijkste bierland van Europa....

Het is Heineken vooral te doen om de uitbouw van het Beierse Weiss-bier, een soort witbier. Heineken wil het merk samen met de Duitsers buiten de landsgrenzen afzetten. Daartoe voert Heineken gesprekken over het kopen van een minderheidsbelang.

Tot nu toe weigerde Heineken categorisch om overnames te doen in Duitsland. Het land kent een lappendeken van piepkleine brouwerijen, veelal eigendom van families die de brouwerstrots belangrijker vinden dan het rendement. Het enige wat Heineken momenteel in Duitsland doet, is het eigen biermerk in een aantal steden, zoals Berlijn, als hippe drank aan de man brengen.

Een woordvoerder van Heineken erkent dat de markt in Duitsland nog altijd versnipperd is. 'Daarom gaat het ook allemaal heel stapsgewijs. Het is nog in het stadium van verkennende gesprekken, en als het al doorgaat, gaat het om een minderheidsbelang.' Welk percentage de Nederlandse brouwer in gedachten heeft, wil de zegsman niet kwijt.

De samenwerking met Schörghuber is volgens de woordvoerder voor Heineken een 'eerste verkenning van de Duitse biermarkt'.

Schörghuber is een onderneming met een waaier aan activiteiten. Niet alleen verspreidt het Coca-Cola in Duitsland, het bedrijf is onder meer ook actief in de aannemerij, de hotellerie en zelfs in de leasing van vliegtuigen. Het is Heineken echter alleen om de brouwerijpoot te doen.

Schörghuber kwam in Heinekens vizier nadat een beoogde fusie van het Beierse bedrijf met Brau und Brunnen uit Dortmund op de klippen liep.

De zaak leek aanvankelijk in kannen en kruiken, maar toen Schörghuber afgelopen najaar de boeken van Brau und Brunnen nader bestudeerde, bleek een immense reorganisatie nodig. Het bedrijf had in het eerste halfjaar een verlies van 18 miljoen mark geleden. De groep uit Beieren haakte daarop af.