Een erg interessante overnameprooi voor FedEx of UPS

Het sterke punt van TNT Express? Dat je op veel plekken in bijvoorbeeld China, Brazilië of Thailand zomaar een bestelbusje met TNT-pakketjes kunt zien voorbijrijden. 'TNT Express heeft een sterk grondnetwerk', zegt analist Philip Scholte van de Rabobank. En dat maakt TNT Express tot een aantrekkelijke overnameprooi.

Eind mei moet het langverwachte splitsingsproces voltooid zijn, vanaf dan gaat TNT - verlost van de last van de postdivisie - door als zelfstandige pakketbezorger. De vraag is echter hoelang die zelfstandigheid voor de nummer vier van de pakkettenwereld zal duren.

Sinds 2005 noemt het voormalige postbedrijf PTT zich TNT. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op drie pijlers: Logistiek, Post en Express. In 2006 werd de Logistiek-tak al verkocht aan een Amerikaanse investeerder. Het plannen van goederenstromen voor klanten paste toch niet bij de kernactiviteiten, oftewel bij het bezorgen van post en pakketten.

Maar, blijkt enkele jaren later, ook deze twee activiteiten passen niet meer bij elkaar. Terwijl de markt voor het bezorgen van pakketten flink groeit, krimpt de postmarkt. Bovendien laait de concurrentie tussen de postbezorgers op als SelektMail en Sandd de markt betreden.

Het verschil tussen beide markten was maandag terug te zien in de jaarcijfers. De hoeveelheid post daalde met 9 procent, voor 2011 verwacht TNT nog eens een daling van 8 tot 10 procent. De expresmarkt is daarentegen weer terug op het niveau van voor de crisis. 'We zullen hard aan de kosten moeten blijven werken', zei topman Bakker maandag. Desalniettemin was hij tevreden, vooral over de vorderingen die TNT Express heeft gemaakt in de opkomende markten.

Hoewel er al tijden druk gespeculeerd wordt hoe lang TNT Express na de splitsing zelfstandig zal blijven, liet Bakker weten dat dit nu 'geen actueel onderwerp is om op in te gaan'.

'Ik zou niet verbaasd zijn als morgen het bericht komt dat UPS TNT koopt', zegt Scholte. Maar, benadrukt de analist, het blijft koffiedik kijken.

Toch zien de analisten tal van voordelen. 'TNT Express is erg interessant voor een bedrijf als FedEx of UPS', voegt Maarten Bakker, analist van ABN Amro, toe. 'En dan met name voor FedEx, omdat die weinig voet aan de grond heeft in Europa en TNT daar juist de grootste is.' TNT floreert daarentegen niet in de Verenigde Staten, waar FedEx weer groot is. Analist Bakker: 'Als FedEx TNT overneemt, krijg je een wereldspeler.'

Het goede netwerk op de grond, dat is volgens Scholte juist het voordeel van TNT Express. 'Na China Post heeft TNT de meeste breng- en afhaalpunten in China. Het bedrijf is vooral sterk op de grond, en bedrijven als FedEx en UPS in de lucht. Dat sluit dus heel mooi op elkaar aan.' Wat hem betreft is een overname alleen realistisch als het snel gebeurt. 'FedEx en UPS zijn ook druk met het uitbreiden van hun grondnetwerk. Dus hoe langer het duurt, hoe minder logisch het wordt.' En TNT heeft ook al ruim vijftig vliegtuigen in gebruik. Hoeveel het bedrijf er dit jaar gaat kopen of leasen, wil TNT niet zeggen vanwege de concurrentie.

Ondanks de genoemde voordelen, wuifde Bakker de vraag over een overname maandag weg. 'Het is een vraag die steeds gesteld wordt, elke keer in een andere vorm. Er zijn consolidatiemogelijkheden te bedenken voor Express. FedEx en UPS mogen mij altijd bellen, maar dat moet vanuit hen komen.'

Haroon Ali, Elsbeth Stoker