ABN Amro en Rabobank laten jongeren niet minder pinnen

Anders dan ING vinden ABN Amro en Rabobank het niet nodig het bedrag te verlagen dat jongeren dagelijks bij een geldautomaat kunnen opnemen. Bij deze banken waren die bedragen al veel lager dan bij ING, de absolute marktleider onder jongeren.

AMSTERDAM - Bij de Rabobank kunnen jongeren slechts 500 euro per week opnemen tegen 1.000 euro per dag bij de ING. Dat laatste bedrag wordt per 1 september teruggebracht tot 250 euro per dag. Bij de ABN Amro is 250 euro het standaardtarief voor jongeren. Volwassen rekeninghouders kunnen met de nieuwe pas ook slechts 500 euro per dag pinnen bij de eigen bank, hoewel dat op verzoek kan worden verhoogd. Ook Friesland Bank heeft de dagopnames voor jongeren beperkt: 450 euro voor 12- tot 18-jarigen en 150 euro voor 8 tot 12-jarigen.

In de afgelopen jaren blijkt een groeiend aantal jongeren met een betaalrekening waarop nauwelijks een saldo staat, die te laten misbruiken door criminelen die op deze wijze bijvoorbeeld geld willen witwassen. Volgens de laatste cijfers zouden zo'n vijfduizend jongeren hiermee geld proberen te verdienen. In juni van dit jaar is in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een bewustwordingscampagne begonnen onder de titel Pasopjepas.nl. De website die hiervoor is gemaakt is volgens Bart van Leeuwen van de NVB door 15 duizend jongeren geraadpleegd.

Geldezels, ook wel katvangers genoemd, maken het criminelen mogelijk via bijvoorbeeld malware (kwaadaardige software) geld op hun rekening te laten storten dat van andere rekeningen afkomstig is. Soms moeten zij dat geld zelf opnemen en dan via geldkantoren weer doorsluizen naar andere rekeningen. Ze kunnen dat ook aan de criminelen zelf overlaten door alleen maar hun pas en pincode uit te lenen. Soms moeten jongeren door dwang of bedreiging hiervoor pinpassen laten gebruiken.

SNS Bank heeft geen plannen de limiet te verlagen. Jongeren kunnen bij deze bank hetzelfde opnemen als volwassenen. 'We proberen jongeren wel te stimuleren verantwoord om te gaan met hun financiën in de actie Weet wat je besteedt', aldus woordvoerder Ronald Kroes. Maarten Thijs van de Triodos Bank zegt dat het een keuze is. 'De consument wil maximale vrijheid. Aan de andere kant wil hij maximale bescherming. Ik kan mij voorstellen dat veel ING-klanten zich door deze maatregel in hun vrijheid beperkt voelen. Maar aan de andere kant zullen ze daar blij mee als ze worden geskimd.'