Giovanni Mongiano tijdens zijn optreden in het lege theater van het Italiaanse stadje Gallarate.
Giovanni Mongiano tijdens zijn optreden in het lege theater van het Italiaanse stadje Gallarate. © Facebook

Waarom deze Italiaan toch optrad voor een lege zaal - en daarvoor nu alle lof krijgt

Alle 240 stoelen in het Teatro del Popolo waren onbezet. Geen kaartje was er voor de voorstelling in het Noord-Italiaanse stadje Gallarate verkocht. Zelfs de kassajuffrouw was naar de kleedkamer gestapt om Giovanni Mongiano te vertellen dat hij wel naar huis kon en deze avond maar snel moest vergeten. Mongiano weigerde, ging toch het toneel op en speelde voor de lege zaal zijn monoloog. Uit heel Italië klinkt nu lof en virtueel applaus voor de 67-jarige toneelspeler.

Volgens Mongiano was zijn daad er een van pure liefde voor het theater. Maar het was naar eigen zeggen ook een daad van rebellie. Een provocatie naar zijn landgenoten die steeds minder in de podiumkunsten geïnteresseerd lijken. Een symbolische sneer ook naar al die 'luie acteurs die tegenwoordig op de planken uit hun script voorlezen in plaats van hun tekst te onthouden of te improviseren'.

Juist dat laatste had Mongiano, al 45 jaar toneelspeler en dramaturg, geïnspireerd tot het schrijven van de scherpe monoloog waarmee hij sinds 2013 regelmatig in Italiaanse theaters optreedt. Een acteur moet op de planken altijd zijn best doen, aldus Mongiano, ongeacht of een zaal vol of halfleeg is. Daarom had hij naar eigen zeggen geen moment getwijfeld toen de kassajuffrouw rond 21.00 uur met haar dramatische mededeling was gekomen. 'Ik kon niet zomaar naar huis gaan. Ik had geen oog dichtgedaan in bed.'

Dus begon Mongiano aan zijn monoloog van ruim een uur en twintig minuten. Hij sloeg geen regel van zijn tekst over. Geen pauze of dramatische stilte liet hij weg uit zijn stuk Improvvisazioni di un attore che legge (Improvisaties van een lezende acteur). 'Het was prachtig. Hij speelde alsof het theater helemaal gevuld was', vertelde zijn assistente (en licht- en geluidstechnicus) Paula Vigna aan Italiaanse media.

Vigna was de enige getuige van Mongiano's monoloog. De kassajuffrouw, aanvankelijk ook aanwezig, was al na enkele minuten vertrokken omdat haar mobieltje was afgegaan.

'Wonder'

Het optreden van Mongiano is op social media al uitgeroepen tot 'il miracolo dii Gallarate' ('Het wonder van Gallarate'). Acteurs, regisseurs en theaterliefhebbers complimenteren Mongiano hartstochtelijk met zijn actie en overladen hem al dagen met virtueel applaus. Sommige toneelspelers delen ook hun ervaringen met 'traumatische avonden' waarin ze moesten optreden voor een handvol toeschouwers. Een collega liet Mongiano via Facebook weten dat hij ooit voor slechts één toeschouwer had opgetreden. 'Ik antwoordde hem dat tussen één en geen... een groot verschil zit', aldus Mongiano.

Dat vindt columnist Massimo Gramellini van de Italiaanse krant Corriere della Sera ook. Volgens hem heeft Mongiano ons een ware masterclass gegeven: 'In de huidige spektakelmaatschappij zijn we allemaal een beetje acteurs, die elke dag het podium opkomen om de toestemming van de anderen op te eisen. Alles wordt daarbij gemeten in aantallen, vooral op het virtuele marktplein Facebook. Het idee dat er iets gedaan kan worden zonder dat het door iedereen wordt gezien, puur voor het plezier of omdat iemand vindt dat het moet, lijkt bizar en gratuit en is daarmee heel erg artistiek.'