© ANP

Topmanagers hebben nieuwe look: Duitsland dumpt de dassenplicht

Wat is de overeenkomst tussen wijlen prins Claus en medewerkers van de Duitse prijsvechters Lidl en Aldi? Ze dragen geen stropdas. Bijna twintig jaar nadat de prins zijn das aan de wilgen hing, begint het Duitse bedrijfsleven nu ook de 'Krawattenpflicht' of 'Schlipszwang' af te schaffen.

Toen Aldi deze winter besloot dat managers geen das hoefden te dragen, werd het door de media breed uitgemeten. Datzelfde gold een jaar geleden voor de bank Sparkasse in de regio Hamburg.

Telkens wordt benadrukt dat de das nog steeds staat voor 'competentie' - zeker in de financiële sector

In al die artikelen klinkt enige verontrusting door, alsof het afzien van de stropdas een eerste stap is op weg naar algehele verloedering. Telkens wordt benadrukt dat de das nog steeds staat voor 'competentie' - zeker in de financiële sector.

'Bankiers gaan topless', schreef de Süddeutsche Zeitung maandag dan ook, over de dassenenquête die sinds dit weekend op de website van de Sparkasse-filialen in München staat.

In beeld verschijnen twee mannetjes, bijna identiek. Alleen draagt de ene een stropdas - rood zoals het logo van de bank - en de ander niet. In de inleidende tekst legt de bank uit de kledingcode te willen moderniseren, maar uiteraard alleen met instemming van de klant.

Als zelfs de Sparkasse meegaat doen aan de ontdassing, zo constateerde de Süddeutsche Zeitung, kun je stellen dat de trend in het midden van de Duitse samenleving is aangekomen.

'La cravate c'est l'homme', schreef de Franse schrijver Honoré de Balzac in 1830, de tijd dat het zijden mannenaccessoire nog slechts was voorbehouden aan de elite. Bij de elite begon ook de Duitse ontdassing.

Dieter Zetsche, topman van Daimler, is de voorloper. Hij treedt sinds 2015 meestal dasloos op, breed uitmetend dat hij de bedrijfscultuur wil moderniseren - ook het typisch Duitse u zeggen vond hij overbodig.

Die nieuwe look hebben de Duitse topmanagers niet zelf bedacht

Frankfurter Allgemeine Zeitung

De media reageerden destijds sceptisch: 'Die nieuwe look hebben de Duitse topmanagers niet zelf bedacht', schreef de Frankfurter Allgemeine Zeitung, toen ook de topmanagers van Bosch en Siemens dasloos waren gespot. 'Ze hebben het afgekeken bij de internetpioniers uit Silicon Valley.'

Bij het lezen van dit soort bijna dreigende teksten zou je haast denken dat het hier minder om de das zelf gaat dan om de aloude Duitse angst voor het ontbreken van duidelijke regels. Kijkend naar Duitse politici kunnen stropdasliefhebbers overigens hun hart ophalen. Binnen de regering laat alleen Sigmar Gabriel (SPD) zich zonder stropdas fotograferen.