Fox News-presentator Bill O'Reilly.
Fox News-presentator Bill O'Reilly. © AFP

New York Times: Bill O'Reilly krijgt 25 miljoen dollar mee na gedwongen vertrek

Bill O'Reilly, de van seksuele intimidatie beschuldigde presentator van Fox News, krijgt maximaal 25 miljoen dollar (23 miljoen euro) van de omroep. Dit meldt The New York Times op basis van bronnen die op de hoogte zijn van de onderhandelingen tussen O'Reilly en Fox over zijn gedwongen vertrek. Werknemers van de kabelzender en vrouwen die zeggen slachtoffer te zijn van O'Reilly, reageren boos.

Incorrect gedrag

Er zitten dus grenzen aan incorrect gedrag, zelfs bij een politiek incorrecte tv-zender. Het Amerikaanse Fox News wijst Bill O'Reilly, de conservatieve commentator die miljoenen kijkers trok en jarenlang de toon heeft gezet in rechts Amerika, de deur. O'Reilly wordt beschuldigd van seksuele intimidatie. Lees dit artikel van Amerika-correspondent Michael Persson over het einde van Bill O'Reilly.

'Dit is verschrikkelijk', aldus advocaat Lisa Bloom, die twee vrouwen bijstaat die de gevallen presentator beschuldigen van seksuele intimidatie. 'De meeste mensen beschouwen 25 miljoen dollar als een lot uit de loterij.'

Het bedrag van 25 miljoen dollar komt neer op één jaarsalaris van de presentator. O'Reilly werd deze week door de top van Fox aan de kant gezet. Adverteerders trokken zich de afgelopen weken massaal terug nadat talloze beschuldigingen tegen hem naar buiten waren gekomen. Onder hen waren BMW, Mercedes Benz en Hyundai. 'Hoewel de beschuldigingen nog niet zijn bewezen, zijn ze verontrustend', aldus de woordvoerder van Mercedes Benz.

De conservatieve presentator van The O'Reilly Factor, het meest bekeken nieuwsprogramma op de Amerikaanse kabel, en Fox hebben dertien miljoen dollar betaald aan vijf vrouwen die hem hebben beschuldigd.

Critici van Fox, werknemers en slachtoffers van O'Reilly reageerden vrijdag met 'afschuw' en 'woede' toen de geplande uitkering aan de presentator bekend werd. Zij zeggen dat het een verkeerd signaal afgeeft, namelijk dat iemand die vrouwen lastig viel op het werk, zijn bankrekening flink kan spekken. Fox moet het meerjarencontract afkopen dat de populaire O'Reilly met de omroep heeft gesloten.

Ontkend

De presentator heeft de beschuldigingen altijd ontkend. Hij werd hierin lange tijd gesteund door de top van de kabelzender. Werknemers van Fox News, die niet met naam genoemd wilden worden in de krant, noemen het vertrek van O'Reilly een stap in de goede richting.

Maar ze vragen zich af of de situatie bij Fox echt zal veranderen. Ze wijzen erop dat twee topmensen van Fox News, Bill Shine en Jack Abernethy, nog steeds op hun post zijn. Zij waren tot diens vertrek vertrouwelingen van Roger Ailes, de bestuursvoorzitter van Fox News die vorig jaar moest vertrekken na soortgelijke beschuldigingen.

Ailes, mede-oprichter van Fox News, moest het veld ruimen nadat diverse vrouwelijke werknemers hem hadden beschuldigd van ongewenste intimiteiten op het werk. Als O'Reilly inderdaad 25 miljoen dollar meekrijgt, zal Fox News ruim 85 miljoen dollar kwijt zijn vanwege de affaires rond het tweetal.

Ailes kreeg 40 miljoen dollar mee toen hij aan de kant werd gezet. Ook betaalde het moederbedrijf van Fox News, 21st Century Fox van miljardair Rupert Murdoch, miljoenen aan de vrouwen die O'Reilly en Ailes hebben beschuldigd van seksuele intimidatie.