De wegwerkzaamheden hebben de Antwerpse binnenstad in tweeën geknipt.
De wegwerkzaamheden hebben de Antwerpse binnenstad in tweeën geknipt. © BELGA

Drukker dan Mexico-Stad: Antwerpen vreest verkeersinfarct en adviseert - met klem - de trein

Neem zoveel mogelijk de fiets of het openbaar vervoer

Als het even kan, kom dan niet met de auto naar Antwerpen. Dat zeggen het Antwerpse stadsbestuur en de Vlaamse automobilistenvereniging VAB. De Antwerpse binnenstad is het komende anderhalf jaar het toneel van grote wegenwerken. Een verkeersinfarct kan alleen worden voorkomen als inwoners en bezoekers zo veel mogelijk overstappen op de fiets of het openbaar vervoer.

De wegwerkzaamheden begonnen afgelopen zondagnacht, waarbij de Leien, een van de grootste verkeersaders door de Antwerpse binnenstad, over een afstand van 700 meter werden opgebroken. Die 'knip', zoals de werken lokaal worden genoemd, is nodig om een ondergrondse parkeergarage, een metrostation en een autotunnel te bouwen.

Omdat het stadsbestuur vreest voor grote verkeerschaos, voert het al maanden actie om zo veel mogelijk automobilisten op de fiets of in de tram te krijgen. Het gaf kortingen op de aankoop van fietsen, breidde het deelfietssysteem Velo uit, en moedigde thuiswerken en carpoolen aan. Antwerpse fiets- en scooterverkopers rapporteerden de afgelopen maanden een flinke stijging van de verkoop.

Maar op de eerste werkdagen na de 'knip' bleken die maatregelen toch onvoldoende. In de Antwerpse binnenstad bleef de chaos uit, maar dat kwam vooral doordat veel automobilisten de stad amper binnenraakten. Op invalswegen vanuit het noorden en van op Linkeroever moesten pendelaars tot twee uur lang aanschuiven. Enkele wegen werden tijdelijk afgesloten.

Op één na zwaarste filedag

De verkeersdrukte in Antwerpen was zelfs erger dan die in Mexico-Stad

Op dinsdagochtend, de eerste werkdag na de 'knip', was de verkeersdrukte in Antwerpen zelfs erger dan die in Mexico-Stad, 's werelds meest filegevoelige stad, zo meldde navigatiebedrijf TomTom. Voor heel Vlaanderen was dinsdag de op één na zwaarste filedag van 2017.

Het Antwerpse stadbestuur vond het 'allemaal wel meevallen', aangezien de horrorscenario's over een volledig verkeersinfarct in de binnenstad waren uitgebleven. Maar de lokale krant Gazet van Antwerpen oordeelde hard: 'Misschien is dat wel de meest cynische conclusie na Knipdag 1. We kijken nog amper op van mensen die tweeënhalf uur moeten aanschuiven om de stad in te rijden.'

Ook de Vlaamse automobilistenvereniging VAB noemt de situatie onhoudbaar. De vereniging wijst erop dat juni doorgaans een rustige maand is, en dat de files tijdens de herfst nog erger zullen worden. 'Er moeten drie op de tien auto's uit het verkeer, zeker tijdens de spits', aldus VAB-woordvoerder Maarten Matienko. 'Een aantal mensen zal moeten overstappen op een alternatief.'

Dat blijft ook het officiële advies van het Antwerpse stadsbestuur, dat ook via radiospotjes in Nederland wordt verspreid: kom met de trein naar Antwerpen, en als je toch met de auto komt, laat die dan achter op een van de parkeerplaatsen aan de rand van de stad.

Voor informatie over de beste route kunnen reizigers terecht op de website slimnaarantwerpen.be.

Het einde van een andere beruchte opstopping: Maastricht

Jarenlang was de A2 bij Maastricht berucht onder automobilisten. De enige stoplichten op de Route du Soleil, dwars door de stad, zorgden voor veel ergernis. De opening van de dubbellaagse Koning Willem-Alexandertunnel in november 2016 bracht een einde aan de opstoppingen in het zuiden.

De aorta van Nederland is eindelijk 'roadsong-waardig'
Olaf Tempelman ging als uw eigen Jack Kerouac op een roadtrip langs de Nederlandse Route 66. (+)

Bij tunnelmond A2 verbetert veel, maar niet de lucht
De nieuwe tunnel biedt Maastricht een betere doorstroming én schonere lucht. Maar niet iedereen haalt opgelucht adem. 'Wij krijgen al die uitlaatgassen over ons uitgestort.' (+)