Een voorstelling van het drijvende fietspad over de Theems.
Een voorstelling van het drijvende fietspad over de Theems. © River Cycleway Consortium Ltd

Drijvend fietspad moet verkeersproblemen Londen oplossen

Een groep architecten, kunstenaars en bouwkundigen hebben bij het stadsbestuur van Londen een voorstel ingeleverd voor een drijvend fietspad over de Theems. De drijvende weg moet de Engelse hoofdstad aantrekkelijker maken voor fietsers en tegelijkertijd bijdragen aan minder verkeersproblemen in de stad.

De Theems was vanaf de Romeinse tijd tot de negentiende eeuw een belangrijke transportader van de stad, maar vandaag de dag wordt de rivier op dat punt over het hoofd gezien.

De bedenkers van het drijvende fietspad

De Theems is bewust uitgekozen als bestemming voor het fietspad. Via de rivier kan een zo recht mogelijke route door de stad worden gefietst en tegelijkertijd is de route vrij van auto's. In het voorstel moet het drijvende fietspad 12 kilometer lang worden en krijgt het de naam 'Thames Deckway'. Fietsers zijn ongeveer een half uur onderweg als ze de gehele route van oost naar west afleggen.

Verschillende rustpunten en op- en afstappunten zijn gepland op de route, inclusief kiosken. Het fietspad moet langs de zuidelijke kade van de rivier gaan lopen, ver weg van het waterverkeer.

'Theems heeft enorm potentieel'
'Londen moet buiten de conventionele oplossingen denken als het de diepgewortelde verkeers- en vervuilingsproblemen van de stad wil oplossen', zeggen de bedenkers van het fietspad in een verklaring over hun voorstel. 'De Theems was vanaf de Romeinse tijd tot de negentiende eeuw een belangrijke transportader van de stad, maar vandaag de dag wordt de rivier op dat punt over het hoofd gezien, behalve door een handvol passagiersschepen', stellen ze.

Volgens de bedenkers van het fietspad heeft de Theems een enorm potentieel als moderne verkeersader. Wel moet het consortium nog flink wat hobbels nemen, wil het drijvende fietspad daadwerkelijk het visitekaartje van de stad worden. De constructie moet om obstakels in de rivier heen worden gebouwd en er moet rekening worden gehouden met golfslag, rivierstroming en eventueel noodweer. Volgens de bedenkers gaan satellieten, weerstations en zelfopladende sensoren in het wegdek dat in de gaten gaan houden.

Maar de grootste hindernis is misschien wel het prijskaartje dat aan het fietspad hangt: ongeveer 600 miljoen pond, oftewel ruim 760 miljoen euro. Het consortium hoopt via private investeringen dat bedrag binnen te halen. Toekomstige gebruikers van het fietspad zullen dan 1,50 pond (een kleine twee euro) moeten betalen voor een enkele reis over het fietspad.

Fietsfan Boris Johnson
De ontwikkeling van het drijvende fietspad is nog in een vroege fase, benadrukken de ontwikkelaars. Wel kan het plan hoogstwaarschijnlijk rekenen op de sympathie van burgemeester Boris Johnson. Johnson, zelf een fietsfanaat, is namelijk al langer bezig met het promoten van fietsen in zijn stad.

Vorige maand presenteerde hij nog een plan voor een fietsroute van 29 kilometer van het oosten naar het westen van Londen en bijna compleet afgesloten van ander verkeer. Een dergelijke, relatief afgesloten, fietsroute zou de langste stedelijke fietsroute van Europa worden. Een andere route in datzelfde plan, van noord naar zuid, meet bijna 5 kilometer. De fietsroutes moeten in maart 2016 gereed zijn.