520357
Screenshot van de iPad-app van de Volkskrant.

Apple wil meer geld voor iPad-kranten

UPDATE AMSTERDAM - Apple gaat het moeilijker maken voor uitgevers om kranten gratis aan te bieden op de tabletcomputer van het bedrijf, de iPad.

Het bedrijf zegt de regels voor digitaal publiceren strenger na te gaan leven. Kranten mogen hun abonnees die de papieren editie van de krant lezen, niet meer gratis toegang geven tot de iPad-versie van de krant. Kranten mogen alleen nog als los nummer of als digitaal abonnement voor de tabletcomputer aangeschaft worden via de app store, de digitale winkel van Apple waar applicaties (apps) voor iPhone en iPad worden aangeschaft. Apple verdient vervolgens aan de verkoop van losse nummers van de krant.

En ook aan digitale abonnementen, op alleen de iPad-krant bijvoorbeeld, wil het bedrijf verdienen. Bovendien zou de abonnementenregistratie bij de kranten worden weggehaald. Apple registreert nieuwe iPad-abonnees. En geeft de klantgegevens niet aan de uitgevers van de kranten.

Volgens de Vlaamse krant De Tijd wil Apple 30 procent van het abonnementsgeld ontvangen. Worden de regels niet nageleefd, dan worden de apps van de betreffende klanten uit de app store verwijderd, is het dreigement.

NRC

Dat heeft onder anderen gevolgen voor NRC Handelsblad en nrc.next. De kranten kregen een mail van Apple waarin de nieuwe regels uit de doeken worden gedaan. NRC schrijft op haar website dat het zou kunnen dat abonnementen van de papieren krant de iPad-editie vanaf 1 april niet meer gratis kunnen lezen. NRC laat bij monde van Uitgever NRC Digitaal Han-Menno Depeweg weten dat abonnees die de de krant nu gratis op de iPad lezen, dat kunnen blijven doen. 'Misschien wordt de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Mocht er geen oplossing worden gevonden via de app, dan is een  mogelijkheid om de Digitale Editie van NRC Handelsblad beter toegankelijk te maken via de browser van de iPad.'

Chef internet van NRC Ernst-Jan Pfauth stelt dat Apple niet verbiedt dat de krant een er eigen abonnementsregistratie op nahoudt. (Dat wil zeggen: dat de krant haar digitale abonnees bijvoorbeeld een inlogcode verstrekt waarmee de krant op de iPad gelezen kan worden) Maar uitvoering van zo'n eigen registratie wordt vrijwel onmogelijk, zegt Pfauth. NRC Media beraadt zich nog op de te volgen strategie.

Vlaanderen

Ook bij Corelio, de Vlaamse uitgever van onder anderen De Standaard, is men verbaasd en verontwaardigd over de nieuwe regels van Apple.

Uitgever Gert Ysebaert op de website van De Standaard: 'Apple verandert hier halverwege de match de regels van het spel. Wij waren volop nieuwe plannen aan het ontwikkelen voor nieuwe versies van onze producten op iPad, maar die plannen bevriezen we nu terwijl we bespreken wat we verder zullen doen.'

De Persgroep
Volgens managing-editor Hans Deridder van De Persgroep, uitgever van ondermeer de Volkskrant, De Morgen, AD, Trouw, Parool en Het Laatste Nieuws, is het te vroeg om bezorgd te zijn over de plannen van Apple. 'Ik krijg de indruk dat sommige uitgevers niet willen wachten tot er een duidelijk plan is van Apple', zegt Deridder.

Hij zegt juist bij Apple te merken dat er enorme bereidwilligheid is om een volwaardig partner te worden van uitgevers, in plaats van een doorgeefluik van publicaties. Een eigen abonnementen-store voor Apple is daarbij een punt van discussie binnen het bedrijf zelf, zegt Deridder.

Deridder zegt zich niet voor te kunnen stellen dat er een systeem komt waarbij Apple zeggenschap krijgt over de abonnementenverkoop, de klantgegevens beheert en 30 procent commissie krijgt op de verkoop van abonnementen. 'Stel dat dat er wel zou komen, dan kan ik me niet voorstellen dat uitgevers dat toezeggen. Maar laten we nu eerst eens even afwachten wat Apple en de uitgevers precies van plan zijn.'