Cyril Hanouna.
Cyril Hanouna. © AFP

'Homograp' Franse televisiester valt helemaal verkeerd - adverteerders trekken zich terug

Heeft Cyril Hanoua een grap te veel gemaakt?

Cyril Hanouna is een van de grootste televisiesterren van Frankrijk. Hij heeft 4,8 miljoen volgers op Twitter en sloot een contract met de commerciële zender C8 waarmee hij in vijf jaar 250 miljoen euro verdient. Hanouna ligt nu onder vuur, omdat hij in zijn show Touche Pas à Mon Poste homo's in de val heeft gelokt. Tientallen grote adverteerders hebben hun reclamespots voor het programma teruggetrokken.

Op de website Vivastreet plaatste Hanouna een contactadvertentie onder het pseudoniem Jean-José, 'heel sportief en supergoed geschapen'. Enkele mannen mannen die telefonisch reageerden kwamen, zonder het te weten, live in de uitzending. Voor een publiek van meer dan een miljoen kijkers. Hanouna stond ze heupwiegend te woord, met een verwijfd stemmetje: 'Ben je metselaar, Mathieu? Heb je een mooie troffel?' Mathieu antwoordde dat hij hem zou willen nemen in een 'mooie betonmolen'. Het publiek in de studio lag dubbel, maar de audiovisuele waakhond CSA ontving meer dan 30 duizend klachten van geschokte kijkers.

Provocatie

Er steekt steevast een storm van verontwaardiging op, maar het homo-incident laat zich niet zo gemakkelijk beteugelen

Hanouna leeft van de provocatie. Eerder kwam hij in opspraak omdat hij toestond dat een van zijn gasten ongevraagd de borsten van het model Soraya zoende. Een van zijn vaste gasten, de tv-presentator Mathieu Delormeau, werd onder druk gezet zijn homoseksualiteit te erkennen. Later liet Hanouna Delormeau geloven dat hij per ongeluk iemand had gedood. De reactie van Delormeau werd met een verborgen camera opgenomen en uitgezonden.

Na zulke grappen steekt steevast een storm van verontwaardiging op, die door Hanouna en zijn fans wordt afgedaan als kleinzerige fatsoensrakkerij. Maar het homo-incident laat zich niet zo gemakkelijk beteugelen. De journalist Mathieu Magnaudeix vergeleek Hanouna met de 'pestkop van het schoolplein'. De Belgische theatermaker Ismael Saïdi vertelde dat hij was opgegroeid in een achterbuurt waar kleine crimineeltjes de 'kwetsbare jongen' Amine zo pestten dat hij zelfmoord pleegden. De soms zeer ernstige pesterijen van homo's worden gestimuleerd als een bekende tv-ster het verkeerde voorbeeld geeft, vinden de critici.

Excuses

Deze sketch had niet gemaakt mogen worden

Cyril Hanouna

Volgens de homo-organisatie Le Refuge is een van de bellers door zijn vader het huis uitgezet. De man kwam er op televisie achter dat zijn zoon homo was. Hanouna bood, na vijf dagen polemiek, zijn excuses aan. 'Deze sketch had niet gemaakt mogen worden', zei hij. Maar grote adverteerders als Orange, Bosch, Chanel, Disneyland Parijs, Decathlon en Peugeot-Citroën hebben inmiddels hun medewerking aan de show opgezegd. Dinsdag en woensdag werd Touche Pas à Mon Poste zonder reclame uitgezonden. Schade: 150 duizend euro per dag. 'Heeft Cyril Hanouna een grap te veel gemaakt?', vroeg Le Monde zich af.