Kobo en Bol.com wagen zich op de markt voor e-bookabonnementen.
Kobo en Bol.com wagen zich op de markt voor e-bookabonnementen. © EPA

Weer een 'Spotify voor boeken'? Groter aanbod moet lezers over streep trekken

Onbeperkt digitale boeken lezen voor een tientje per maand. Bol.com lanceert samen met e-readerfabrikant Kobo een Spotify-achtige dienst waar de consument direct al uit een groot aanbod kan kiezen. Dergelijke initiatieven bestonden al, maar dan met een beperkter aanbod.

Het lijkt inmiddels de norm geworden voor digitale streamingdiensten: een tientje per maand. Spotify (voor muziek) en Netflix (films en series) hebben de consument vertrouwd gemaakt met een abonnementsmodel waar men zonder limiet mag snuffelen in een groot aanbod. Bol.com en Kobo gaan dit nu voor boeken doen. Direct bij lancering zijn er al 40 duizend e-books (waaronder 16 duizend Nederlandse titels) beschikbaar voor de dienst Kobo Plus. Dit betekent dat nu al ongeveer de helft van het totale Nederlandstalige e-bookaanbod in de dienst zit.

Dat is fors meer dan de bestaande Spotify-achtige initiatieven voor boeken. De bibliotheken bijvoorbeeld hebben 12 duizend digitale boeken in hun aanbod. De actuele titels zitten daar meestal niet tussen.

Bruna lanceerde twee jaar geleden ook al een 'Spotify voor boeken' (Bliyoo genaamd), maar ook hier is het aanbod veel beperkter: 10.000. Tot het assortiment in Kobo Plus behoren ook recente bestsellers, zoals De Greppel van Herman Koch, Judas van Astrid Holleeder of Huidpijn van Saskia Noort. Het aantal titels zal in de komende maanden blijven groeien, zegt Daniel Ropers van Bol.com in een toelichting. Volgens de directeur doen nu 'enkele honderden' Nederlandse uitgevers mee. 'Alleen al de laatste week zijn er duizenden titels bijgekomen, dus het zou me verbazen als het aanbod niet heel veel verder groeit.'

Verdeelsleutel

Bang voor kannibalisatie van het bestaande model, waar lezers per boek betalen, is Bol.com niet

Bol.com en Kobo hebben tweeëneenhalf jaar gewerkt aan hun dienst. De techniek moest perfect werken, en er moest flink onderhandeld worden met de uitgevers. Als een bepaalde auteur meer wordt gelezen, profiteren zowel Bol.com/Kobo als de betreffende uitgever daarvan. Ongeveer 40 procent gaat hierbij naar Bol.com/Kobo, de rest naar de uitgever. Normaal ligt deze verdeling volgens Ropers op ongeveer 45 à 50 procent voor de boekverkoper. Pas als 20 procent is uitgelezen, gaat de teller lopen.

Bang voor kannibalisatie van het bestaande model, waar lezers per boek betalen, is Ropers niet. 'Tuurlijk wordt het oude model ondermijnd, maar het wordt vervangen door iets veel beters. Zowel voor de lezer als voor de uitgevers en auteurs.' Ook mensen die nu jaarlijks 70 of 80 euro uitgeven aan boeken, moeten overgehaald kunnen worden om een abonnement op Kobo Plus te nemen.

'Even wennen'

Patrick Swart, bestuursvoorzitter bij WPG Uitgevers (onder andere Bezige Bij) zegt dit nieuwe model voor auteurs 'even wennen' zal zijn omdat er op een andere manier voor hun werk betaald gaat worden. Maar het belangrijkste is volgens hem dat het lezen laagdrempeliger wordt.

Bovendien is het een medicijn tegen illegaal downloaden, hoopt Swart. Ropers doet geen uitspraken over het aantal abonnees dat hij aan het einde van het jaar hoopt te hebben, behalve dat hij hoge verwachtingen heeft. Nu is ongeveer 15 procent van alle verkochte lineaire boeken (dus geen reisgidsen, studieboeken, prentenboeken et cetera) een e-book.

Overzicht huidige aanbieders

Bibliotheken
Aanbod: 12.000 
Kosten: gratis bij een bibliotheekabonnement  

Bruna Bliyoo
Aanbod: ruim 10.000
Kosten: 9,95 euro per maand  

Kobo Plus
Aanbod: ruim 40.000
Kosten: 9,99 euro per maand