Beeld uit de opera 'Orfeo and Euridice', een ander stuk geschreven door Christoph Willibald Gluck.
Beeld uit de opera 'Orfeo and Euridice', een ander stuk geschreven door Christoph Willibald Gluck. © EPA

Hese zangeres doet opera de das om

Dagboek

Karlsruhe, 18 mei 1853

Raadslid Müller liet me de nieuwe regeling voor vrijkaarten zien. Familieleden komen weer niet in aanmerking. Bij wijze van gunst mogen ze zich voor een derde van de prijs abonneren, net als de leden van het koor en ballet. Wat een affront, voor mensen die zich toch al voor een aalmoes moeten inzetten.

Dat is nu de vrucht van mijn overleg met onze bestuurder, en zijn begrip voor mijn suggesties! Zo word ik dus alsnog bevestigd in mijn afkeer van onze vorstelijke mecenas.

20 mei

De kwestie van de vrijkaarten heeft mijn humeur grondig bedorven. Mijn aanvankelijke weerzin tegen de directie is met dubbele kracht terug en grenst nu aan diepe spijt. Spijt om een verspilde oude dag. Die nobele levensfase waarin je terugblikt op het geleefde leven - terwijl ik word omringd door geruzie en kabaal en verstrikt ben in tegenspoed en kleingeestigheden.

's Avonds de voorstelling Armida (opera van Christoph Willibald Gluck, red.), waarvan we zoveel verwachtten, maar die werd bedorven door tegenslagen van velerlei aard en de heesheid en het stamelen van mevrouw Fischer. Op haar talent hoeven we dus niet meer te rekenen. Het is tragisch.

Het intermezzo duurde ondraaglijk lang, de decors en de belichting schoten in alle opzichten te kort, en overal meningsverschillen die ik op het laatste moment moest oplossen. Het publiek was aanvankelijk welwillend, maar werd al gauw onverschillig.

Zó had ik niet gehoopt het geluk op de planken te brengen. Dit alles is ten diepste ontmoedigend.

Eduard Devrient (1801-1877), Duitse zanger, acteur en schouwburgdirecteur. Ingekort fragment uit Aus seinen Tagebücher, uitgave 1964.