1913267
© Facebook

Zwartepietpetitie op Facebook naar 1 miljoen likes

De jonge reclamemakers Kevin van Boeckholtz (23 jaar) en Bas Vreugde (25) uit Roosendaal begonnen uit reactie op de uitspraken van VN-onderzoeker Verene Sheperd de Facebookpagina Pietitie: 'tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest'. De snelstgroeiende Nederlandse Facebookpagina ooit haalde een dag na oprichting al de 1 miljoen likes.

 Bart Peeters in het Vlaamse televisieprogramma Dag Sinterklaas
Bart Peeters in het Vlaamse televisieprogramma Dag Sinterklaas © ANP
 
Belangrijkste boodschap is dat we zo'n goede herinneringen hebben aan Sinterklaas en Zwarte Piet, dat we niet willen dat het kinderfeest voor volgende generaties verloren gaat
Bas van Vreugde

Wie van jullie kwam met het idee?
Kevin: 'Dat was ik... We zijn allebei opgegroeid met een vrolijk Sinterklaasfeest en bewaren hele mooie herinneringen aan het kinderfeest. Toen we hoorden dat die VN-onderzoeker het feest wilde afschaffen, begonnen de belletjes te rinkelen. We hebben die pagina aangemaakt en zijn gewoon begonnen met het delen met onze vrienden.'

Bas: 'We willen ons niet mengen in het landelijke zwartepietendebat. Belangrijkste boodschap is dat we zo'n goede herinneringen hebben aan Sinterklaas en Zwarte Piet, dat we niet willen dat het kinderfeest voor volgende generaties verloren gaat.'

Wanneer kwamen jullie erachter dat het wel eens heel hard kon gaan met de likes?
Kevin: 'We hebben de site 's middags aangemaakt en 's avonds ben ik met mijn laptop naar Bas gegaan. Toen begon het echt te lopen. We hebben de hele avond vol ongeloof naar de tellertjes zitten turen.'

Bas: 'Echt ongelooflijk. Na iedere tienduizend likes gaven we elkaar voldaan een 'boks'. Op een gegeven moment kreeg de pagina wel 200 likes per seconde. Ik weet ook niet zo goed hoe ik het moet verwoorden. We zijn de grootste én de snelstgroeiende. We zijn Ajax voorbij!'

 
Uiteraard is pietitie.nl ook tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest. Middels een hele simpele manier willen wij van pietitie.nl zoveel mogelijk
Facebookpagina Pietitie

Een typisch geval van het juiste idee op het juiste moment?
Kevin: 'We werken veel met digitale campagnes en ook met Facebook en hebben het bewust simpel gehouden. Onze tekst luidt: 'Uiteraard is pietitie.nl ook tegen de afschaffing van het Sinterklaasfeest. Middels een hele simpele manier willen wij van pietitie.nl zoveel mogelijk 'likes' verzamelen voor we te laat zijn'. Geen poespas en dat werkt.'

Bas: 'We voorvoelden dat deze kwestie behoefte had aan een duidelijke Facebookpagina. Maar wat er nu gebeurt is natuurlijk wel ongelooflijk. Als reclamemakers beheren we bijvoorbeeld ook de Facebookpagina van Honda, maar de vaart waarmee Pietitie gaat is van een andere categorie.'

© ANP

En nu de pagina verkopen aan een grote pepernotenfabrikant?
Kevin: 'We zien inderdaad een heleboel bedrijven die ons benaderen. Sommige willen branded content plaatsen en we hebben zelfs aanbiedingen van mensen die de website over willen nemen. Maar het is zeker niet onze intentie om er geld me te verdienen.'

Bas: 'We zijn nu samen met een pr-bureau aan het kijken hoe we deze pagina met z'n bizarre hoeveelheid likes moeten gaan inzetten. Het is namelijk niet onze insteek om geld te verdienen en ook niet om ons actief te mengen in het debat.'