Schiphol groeit harder dan verwacht, aantal vluchten dit jaar boven maximum
© ANP

Schiphol groeit harder dan verwacht, aantal vluchten dit jaar boven maximum

Sneller dan verwacht loopt de luchthaven Schiphol aan tegen de grenzen van haar groei. Het aantal vliegbewegingen kwam vorig jaar uit op 479 duizend, ruim 6 procent meer dan in 2015. Als het aantal starts en landingen zo hard blijft groeien, overschrijdt Schiphol al dit jaar het maximale aantal van 500 duizend vliegbewegingen dat met de omgeving is afgesproken.

De beslissing over de grenzen van de groei van de luchthaven ligt grotendeels in handen van de nieuwe Tweede Kamer, die op 15 maart wordt gekozen. De huidige is sterk verdeeld over de kwestie. Een poging van regeringspartij VVD om Schiphol snel meer uitzicht op groei te gunnen, kreeg vlak voor het Kerstreces de steun van de PVV, het CDA, Voor Nederland, 50Plus en ex-PVV'er Van Vliet, maar dat was net niet genoeg voor een meerderheid.

De jongste groeicijfers zijn maandag bekendgemaakt door luchthavenbedrijf Schiphol Group. De luchthaven verwerkte in 2016 het recordaantal van 63,6 miljoen passagiers, 9 procent meer dan in 2015. Het vrachtvolume nam met een kleine 2 procent toe tot 1,7 miljoen ton.

Lelystad airport

Het succes en de schade

Een grasveld met een paar loodsen, meer stelt Schiphol niet voor als het eerste militaire vliegtuig er in 1916 op een weiland in de Haarlemmer­meer­polder landt. Honderd jaar later vervoert Schiphol meer dan 58 miljoen passagiers per jaar. Scroll mee door een eeuw onstuitbare én omstreden groei.

Schiphol liet in het najaar weten dat de grens van 500 duizend vliegbewegingen waarschijnlijk in 2017 al in zicht komt. Volgens de afspraken met de omwonenden en de omliggende gemeenten moet de extra groei deels worden opgevangen door het overloopvliegveld Lelystad Airport, dat nu in gereedheid wordt gebracht om veel meer vluchten aan te kunnen.

Schiphol lijkt de kritische grens nu te bereiken voordat Lelystad Airport operationeel is. De 'dependance' van de nationale luchthaven gaat op zijn vroegst in april 2018 open en kan in de eerste jaren hooguit enkele duizenden vliegbewegingen per jaar verwerken. Daarmee groeit de kans dat Schiphol binnen afzienbare tijd officieel 'vol' is.

De limiet van 500 duizend vliegbewegingen geldt tot 2020, staat in de afspraken met de omgeving. Daarna mag Schiphol weer groeien, mits de vliegtuigen dan minder milieuhinder veroorzaken. Van de milieu- en geluidswinst die wordt geboekt met schonere, grotere en beter bezette vliegtuigen mag 50 procent na 2020 worden gebruikt voor verdere groei. De andere helft van de milieuwinst moet ten goede komen aan de omgeving.

De limiet van 500 duizend vliegbewegingen geldt tot 2020, staat in de afspraken met de omgeving

'Verantwoorde groei'

Bij monde van staatssecretaris Dijksma stelt het kabinet zich op het standpunt dat 'verantwoorde groei' mogelijk moet zijn. 'De afgesproken volumeplafonds zijn niet heilig', schreef zij onlangs aan de Tweede Kamer, 'mits er in goed overleg met de omgeving nieuwe afspraken worden gemaakt.' In het voorjaar verschijnt een nieuwe rapportage, waaruit moet blijken hoeveel schoner en stiller de vliegtuigen inmiddels zijn geworden. Tot die tijd wil Dijksma sowieso niets toezeggen.

Het overleg tussen de luchthaven en de omgeving zit in het slop. De omwonenden vinden dat Schiphol de afspraken over nachtvluchten schendt. In november 2012 zegde Schiphol toe het aantal nachtvluchten in drie jaar tijd terug te brengen van 32- naar 29 duizend, maar in de Gebruiksprognose 2017 heeft de luchthaven vliegtuigmaatschappijen ruimte geboden voor weer 32 duizend nachtvluchten.

Voor de bewonersvertegenwoordiging in de Omgevingsraad Schiphol is dat reden om vooralsnog niet in te stemmen met verdere groeiplannen.