Maurice de Hond met leerlingen op de Master Steve Jobs School in Sneek tijdens de eerste schooldag, 2013.
Maurice de Hond met leerlingen op de Master Steve Jobs School in Sneek tijdens de eerste schooldag, 2013. © ANP

Onderwijsrevolutie Maurice de Hond hapert: helft betrokken 'Steve Jobsscholen' haakte af

Ruim de helft van de scholen die de afgelopen vier jaar overstapten op het revolutionaire Steve Jobsonderwijs of serieus overwogen dat te doen, is inmiddels afgehaakt. De hoge kosten die initiator Maurice de Hond hen in rekening bracht, noemen zij als belangrijkste reden. Ook zou De Hond wel erg dwingend opleggen hoe zij hun school moeten organiseren.

Dit blijkt uit een rondgang van de Volkskrant langs 46 scholen die de afgelopen jaren overstapte op zijn methode of er serieus mee hebben geflirt. Daarvan hebben twaalf scholen gebroken met de organisatie van De Hond of zijn volledig opgeheven, dertien serieus geïnteresseerde scholen zijn uiteindelijk nooit begonnen.

Vier jaar geleden voorzag de opiniepeiler nog dat in 2016 'honderd of tweehonderd' Steve Jobsscholen zouden werken volgens de methode van Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT). Dat aantal is dus bij lange na niet gehaald. De teller staat momenteel op veertien scholen. Nog zeven scholen verwachten na de zomer over te stappen op O4NT. 

20 duizend per jaar

Heel jammer, maar voor ons is dat gewoon te veel

Ina Klinkenberg, directeur De Rolpaal

Het ging hem om de 'social impact' van zijn methode Onderwijs voor een Nieuwe Tijd. Nu dat in Nederland niet aanslaat, richt De Hond zijn pijlen op het buitenland. Lees hier het hele interview met Maurice de Hond.

Ondervraagde scholen noemen de hoge kosten die De Hond na de eerste opstartjaren ging rekenen en ontevredenheid over de onderwijsmethode als de belangrijkste redenen om de samenwerking met De Hond te beëindigen. Deelnemende scholen betalen een maandbedrag van 9 euro per kind, wat bij een doorsneeschool neerkomt op 20 duizend euro per jaar. 'Heel jammer, maar voor ons is dat gewoon te veel', zegt directeur Ina Klinkenberg van basisschool De Rolpaal in Blokzijl. 'Los van het geld, de methode was te veel een keurslijf', zegt directeur Hans van der Most van Sterrenschool Apeldoorn.

Deze week kwam er weer een nieuwe afhaker bij. OBS De Vierambacht uit Rotterdam maakte bekend na één schooljaar alweer te stoppen met Steve Jobsonderwijs. De ruim vijfhonderd leerlingen pendelden voortdurend tussen de vier gebouwen waarover de klassen verspreid zitten, leraren kregen steeds te maken met andere groepen en ook de planning van het onderwijs verliep rommelig.

'Bovendien bleek uit tussentijdse toetsen dat de resultaten van leerlingen achterbleven bij de verwachtingen. Als school wil je ruimte geven aan vernieuwing, maar niet te lang. De kwaliteit van het onderwijs moet leidend zijn', zegt een woordvoerder van BOOR, de stichting waar De Vierambacht onder valt. De school is volgens haar in goed overleg uit elkaar gegaan met sCoolsuite, het bedrijf van De Hond dat de software aan de Steve Jobsscholen levert. 'O4NT is best een goed concept, maar bij ons kwam het niet tot zijn recht.'

Ook intern heeft De Hond de afgelopen jaren de nodige strijd gevoerd over zijn strategie. Van de vijf zielsverwanten met wie De Hond zijn plannen bedacht, is niemand meer werkzaam in zijn organisatie. Twee van hen vinden dat De Hond de verkeerde weg insloeg met de 'vercommercialisering' van hun gedachtegoed. Twee anderen zijn volgens direct betrokkenen na 'een verschil van inzicht' vertrokken. 

Onze methode werkt niet als je het half doet

Maurice de Hond

Niet half

Van de 46 Steve Jobsscholen die Nederland kende, zijn er 25 met de methode gestopt. Heikel punt is de wijze waarop voorvechter Maurice de Hond het concept commercieel uitbaat.

De Hond verdedigt zich tegen de kritiek. 'Onze methode werkt niet als je het half doet. Er moest een goed gestructureerde aanpak komen, en zoiets kost trainingen en begeleiding, dus geld.' Hij ziet dit bevestigd bij de scholen die op dit moment wel volledig volgens zijn methode werken. 'Daar werkt het goed, alle betrokkenen zijn tevreden, dat stimuleert mij om er ook in Nederland mee door te gaan.'

Een van die tevreden scholen is De Regenboog in Dokkum. Directeur Alie Haersma zegt dat geld op haar school nooit een rol gespeeld bij de keuze voor het Steve Jobsmodel. 'Door deze methode heb ik mijn droomschool.' Steve Jobs Kindcentrum de Kersentuin in Mierlo begon in mei met de onderwijsmethode en is 'zeer te spreken' over het product en de begeleiding door het bedrijf van De Hond.

Als gevolg van tegenvallende resultaten in Nederland steekt Maurice de Hond zijn energie nu hoofdzakelijk in buitenlandse scholen en de verkoop van onderwijssoftware. Er is een Steve Jobsschool geopend in het Spaanse Javea en in Zuid-Afrika zijn er twee privéscholen die volgens de methode werken. Ook in veel andere landen is volgens De Hond grote interesse voor zijn schoolmodel. In 2019 verwacht De Hond voor het eerst uit de kosten te zijn met zijn bedrijf sCoolsuite. Hij voorziet dat er dan tachtig tot honderd buitenlandse klanten zijn, goed voor 80 procent van zijn omzet.

De Hond steekt zijn energie nu hoofdzakelijk in buitenlandse scholen

De Hond begint in 2012 met zijn onderwijsrevolutie als hij live op tv uitlegde wat voor school hij voor ogen had voor zijn toen 3-jarige dochter. Gepersonaliseerd onderwijs, met een tabletcomputer voor ieder kind, moet leerlingen voorbereiden op de wereld van 2030. Vanuit het onderwijs ontvangt hij veel enthousiaste reacties.

Zes scholen gaan in 2013 al van start volgens De Honds O4NT-methode en maken aanvankelijk gebruik van de software die De Hond op eigen kosten ontwikkelt. Al snel komt hij tot de conclusie dat scholen voor zijn onderwijsmodel meer trainingen en software nodig hebben en richt hij zijn bedrijf sCoolSuite op. Scholen die volgens het O4NT-model willen werken zijn vanaf dat moment verplicht te betalen voor de software, begeleiding en training van docenten.