2161198
Fyra © ANP

NS stuurt Fyra terug naar Italië en krijgt 125 miljoen

De Nederlandse Spoorwegen sturen de gemankeerde Fyra-treinen terug de Italiaanse bouwer, Ansaldobreda. De NS krijgt daarvoor 125 miljoen euro terug, zo zijn de partijen vandaag overeengekomen.

 
Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AnsaldoBreda zullen het waardeverlies verder verminderen
Verklaring NS

Het gaat om een overeenkomst tussen de Nederlandse Spoorwegen (NS), AnsaldoBreda (AB) en haar moedermaatschappij Finmeccanica (FNM), zo heeft de NS bekendgemaakt. Alle V250-treinen worden door de bouwer teruggenomen.

Juridische procedures
Volgens de NS is de overeenkomst gesloten vanwege 'de voordelen die beide partijen zien in het voorkomen van lange juridische procedures, die anders de komende jaren veel energie en geld zouden vergen'. De Fyra-hogesnelheidstreinen lieten het op het Nederlandse spoor afweten. Vooral bij kou functioneerden ze niet naar behoren.

Met dit akkoord kan AnsaldoBreda nu treinen verkopen aan andere klanten en deze aanpassen aan andere eisen en behoeften van dergelijke klanten, zegt de NS. In geval van een succesvolle herverkoop, is er in de overeenkomst bepaald dat NS een extra betaling per verkochte trein ontvangt van AnsaldoBreda, met een maximum van 21 miljoen euro miljoen.

Door de ontvangst van de 125 miljoen kan NS het totale verlies als gevolg van het V250-project aanzienlijk beperken, stelt de NS. Het aanvankelijke waardeverlies kan worden teruggebracht tot 88 miljoen euro. 'Toekomstig te ontvangen betalingen als een gevolg van de verkoop van treinen door AnsaldoBreda zullen het waardeverlies verder verminderen', aldus de NS.

 Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur

Herstellen
De partijen vinden dat de treinen te herstellen zijn om commercieel te worden ingezet. De NS zegt dat het verschil van mening niet over de robuustheid van het treinontwerp ging, maar 'vooral over aanvaardbare deadlines voor reparatie en inzetbaarheid die niet voldeden aan de NS-behoeften en over de financiële consequenties' zo luidt de verklaring daarover.

De Fyra moest reizigers via een snelle treinverbinding van Amsterdam naar Brussel en terug brengen. De Fyra begon op 9 december 2012 tussen Amsterdam en Brussel te rijden, maar had sindsdien last van vertragingen en uitval. De NS besloot begin vorig jaar de Fyra 's uit de dienstregeling te nemen.

V250 Albatros
AnsaldoBreda ontwikkelde de V250 Albatros voor het traject tussen Nederland en België. Ze zijn gemaakt in het Italiaanse Pistoia en hebben een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Een complete trein kan 546 passagiers vervoeren, is ruim 200 meter lang en weegt geladen 485 ton.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) wil niet ingaan op de deal die de partijen hebben gesloten. 'Dat is een zaak tussen NS en AnsaldoBreda.'