Drukkerij waar promotiemateriaal voor het referendum wordt gedrukt.
Drukkerij waar promotiemateriaal voor het referendum wordt gedrukt. © ANP

Man achter GeenPeil: 'Verdrag Oekraïne interesseert me weinig'

'Dat hele verdrag met Oekraïne interesseert me niet zo veel'. Dat zegt de drijvende kracht achter het GeenPeil-referendum, Bart Nijman (34), in de Volkskrant. Hij is trots op de succesvolle campagne, waarin hij als redacteur van GeenStijl een cruciale rol speelde. De Oekraïners gunt hij 'het allerbeste', maar de strijd tegen het associatieverdrag is voor hem vooral een 'kapstok om te pleiten voor meer directe democratie' in de Europese Unie.

'Als we woensdag winnen gaat de regering wat sleutelen aan dat verdrag en dan komt het er toch', voorspelt Nijman. 'Het gaat mij erom dat we mensen een stem geven die zich al jaren ergeren aan het gebrek aan democratische inspraak. Als daar vervolgens niet naar wordt geluisterd, dan tonen we dat in ieder geval aan.'

Achterban

Dat GeenStijl erin is geslaagd binnen zes weken bijna een half miljoen handtekeningen op papier in te leveren bij de Kiesraad, kwam voor velen als een verrassing. Dat was mede te danken aan de achterban, zegt hij. 'Een front-end en een back-end developer meldden zich bij ons in de mail. Dat hebben we vaak; dat iemand met expertise aanbiedt ons te helpen. Die mensen hebben een geweldige app gebouwd, waardoor je ook digitaal je steun kon betuigen.' GeenPeil bracht de uitgeprinte formulieren naar de Kiesraad. 'Dat was de doorbraak die we nodig hadden, anders zouden we het nooit hebben gehaald.'

Wie in de toekomst een referendum wil organiseren, kan gebruikmaken van de app. Nijman: 'Die is volledig open source, je kunt online de code vinden. Als een ander collectief iets op de agenda wil zetten, dan weten ze nu dat het haalbaar is.'

Grote kranten

Volgens campagnemanager Jan Roos (39) hebben traditionele media GeenPeil heel lang doodgezwegen. 'Pas toen we boven de 200 duizend handtekeningen stonden, meldden de grote kranten zich. Het is ons gelukt dankzij de kracht van internet en sociale media.'

Duizenden vrijwilligers hebben zich ingezet voor het referendum. 'Je kunt niet zegen: het is maar dat trolblogje met die studentengrappen', vindt Nijman. 'Dit is veel groter. Het is een burgerinitiatief, wat dat betreft zijn we te vergelijken met de provobeweging. Onze idealen zijn anders, maar dit is ook geboren uit de oprechte overtuiging dat het anders moet. Omdat het van ons komt willen sommige mensen dat alleen niet zien.'