Justitieminister Ard van der Steur wil hulp van Typhoon, de rapper die door de politie staande werd gehouden om de combinatie leeftijd, dure auto en huidskleur. Typhoon zou volgens de minister prima kunnen helpen bij een campagne bij de politie tegen racisme. De artiest is immers geliefd bij de politie, weet de bewindsman.
Justitieminister Ard van der Steur wil hulp van Typhoon, de rapper die door de politie staande werd gehouden om de combinatie leeftijd, dure auto en huidskleur. Typhoon zou volgens de minister prima kunnen helpen bij een campagne bij de politie tegen racisme. De artiest is immers geliefd bij de politie, weet de bewindsman. © ANP

Klagen over etnisch profileren voortaan direct via politie-app, bonden niet blij

De politie gaat vanaf vandaag etnisch profileren te lijf met een klachtenknop in de bestaande politie-app. Hiermee wil de politie beter zicht krijgen op hoe vaak burgers op basis van 'etnische of religieuze kenmerken' denken te worden aangehouden. Politievakbonden hebben hun bedenkingen bij de nieuwe functie en verwachten weerstand bij agenten.

Iedereen die een controleklacht heeft, krijgt in de app de vraag: Vindt u dat etnisch geprofileerd bent? De introductie ervan heeft volgens de politie 'uiteraard te maken met alle aandacht voor onheuse bejegening en etnisch profileren'. Rapper Typhoon en Feyenoord-doelman Kenneth Vermeer voelden zich recentelijk benadeeld, omdat agenten ze op grond van hun huidskleur en hun dure auto aan de kant zouden hebben gezet.

De politie gaf destijds rijkelijk toe dat het etnisch profileren realiteit is onder agenten. Typhoon kreeg openlijk excuses van de politie en minister Van der Steur (Justitie) vroeg hem te helpen bij het bestrijden van etnisch profileren. De nu geïntroduceerde app moet ook bijdragen 'aan meer bewustzijn en daarmee aan het vergroten van ons vakmanschap', zegt Peter Slort, portefeuillehouder 'Diversiteit en De Kracht van het Verschil' bij de politie.

'Meteen op spits gedreven'

Voorzitter van de politiebond ACP, Gerrit van de Kamp, zegt te begrijpen dat het korps meer inzicht wil krijgen in de problematiek, maar vindt het jammer dat ze hebben gekozen voor deze vorm. 'Nu wordt meteen een klacht ingediend', zegt hij. 'Dan schiet je in de aanval of de verdediging. Het wordt meteen heel formeel. Als ze hadden gekozen voor een gewone melding, kun je met elkaar in gesprek gaan, kijken of er misschien sprake was van miscommunicatie of een misverstand. Als zo'n gesprek onbevredigend is, kun je alsnog een klacht indienen. Maar nu wordt het meteen op de spits gedreven. Ik denk dat deze app daarom bij veel agenten niet goed zal vallen.'

Na een klacht op de app neemt de Afdeling Veiligheid, Integriteit en Klachten van de betreffende politie-eenheid binnen vijf werkdagen contact op, zodat de burger een toelichting kan geven en informatie krijgt over de vervolgprocedure. Op dit moment is het indienen van een klacht over politieoptreden alleen schriftelijk mogelijk of via een formulier op de website van de politie.

'Geen etnisch profileren'

Vice-voorzitter Hans Schoones van politiebond ANPV vindt het jammer dat zij niet zijn betrokken bij de ontwikkeling van de app. Bovendien werkt de huidige klachtenafhandeling bij de politie nu goed volgens hem. 'Dit zou laagdrempeliger zijn, maar ik ben daar sceptisch over.'

Het succes hangt volgens Schoones af van hoe de klacht wordt beoordeeld. 'Als er in een bepaalde buurt een duidelijk daderprofiel is bij meerdere tasjesdieven, dan is het jammer voor mensen van bepaalde afkomst die daar op lijken en onschuldig zijn, maar dan mogen wij ze gewoon aanhouden', zegt Schoones. 'Dit is geen etnisch profileren.'

Albert Springer, vicevoorzitter van de Nederlandse Politiebond zegt dat het altijd goed is als de politie nadenkt over nieuwe vormen van aangifte doen. 'Maar je moet niet denken dat dit de oplossing is voor etnisch profileren', zegt hij. 'Begin maar eens met meer diversiteit op de werkvloer, voorlichting en maak het onderwerp gemakkelijker bespreekbaar op de werkvloer.'

De politie werkt op dit moment ook aan een technische mogelijkheid om agenten bij het natrekken van een kenteken automatisch informatie te geven over eerdere controles van dat voertuig. Dit systeem is nog in ontwikkeling. Komend voorjaar wordt hiermee proefgedraaid.