Het plan van Sander Dekker is grondig herzien.
Het plan van Sander Dekker is grondig herzien. © ANP

Kamer snijdt stevig in hervormingsplan 'Ons Onderwijs 2032'

De Tweede Kamer heeft donderdag het omstreden plan 'Ons Onderwijs 2032' sterk gekortwiekt. Het voorstel om bestaande vakken te laten opgaan in 'kennisdomeinen' is van de baan. Demissionair staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, VVD) verzekerde de Kamer expliciet dat 'vakdisciplines niet ter discussie staan'.

Al een aantal jaar vindt een meerderheid in de Tweede Kamer dat de inhoud van het lesaanbod in het basis- en voorgezet onderwijs moet worden vernieuwd. Dat is al ruim tien jaar niet gebeurd. Ook de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid is die mening toegedaan.

Dekker installeerde begin 2015 het Platform Ons Onderwijs 2032, dat in het onderwijsveld moest onderzoeken hoe de verandering gestalte kon krijgen. Onderleiding van Paul Schnabel, D66-senator en oud-directeur van het Sociaal- en Cultureel Planbureau, werd een jaar lang de wensen geïnventariseerd.

Omstreden

Het advies dat begin 2016 verscheen, was van meet af aan omstreden. Het voorstel om de drie nieuwe domeinen 'mens & maatschappij', 'natuur & technologie' en 'taal & cultuur' in te richten, is door een motie van de formerende partijen VVD, CDA, D66 en GroenLinks nu van de baan, tenzij vakverenigingen daar zelf alsnog om vragen. Ook de SP, die liever nog het hele proces opnieuw wilde laten beginnen, steunde de motie, waarvoor Paul van Meenen (D66) het initiatief nam. Hij benadrukte dat 'van bovenaf opgelegde samenwerkingen' uit den boze zijn. Dekker bezwoer: 'Er wordt aan niemands vak gerommeld.'

Overeind bleef de herijking van de vakken Nederlands, rekenen en wiskunde, Engels, en de nieuwe vakken burgerschap en digitale geletterdheid & techniek. Uiterlijk eind 2018 moet de politiek besluiten of de kerndoelen en eindtermen van deze vakken aanpassing behoeven. Dan zouden ook de landelijke eindexamens veranderen.

Vakverenigingen bleken in veel mindere mate bij het plan-Schnabel betrokken te zijn dan in eerste instantie werd voorgespiegeld

Een slagveld

De Kamer benadrukte dat het onderzoek, waarbij vakverenigingen van leraren nauw worden betrokken, moet gaan over 'wat' leerlingen moeten kennen en kunnen, en niet over 'hoe' ze dat moeten leren. Dat is aan de scholen zelf. Tijdens het debat en eerder gehouden hoorzittingen bleek dat de vakverenigingen in veel mindere mate bij het plan-Schnabel betrokken waren dan in eerste instantie werd voorgespiegeld.

Volgens Kamerlid Roelof Bisschop van de SGP was de hele operatie uitgelopen op 'een slagveld'. Lisa Westerveld van GroenLinks concludeerde dat de meningen over 'zowel de inhoud als het proces' ver uiteen lagen. Voor Peter Kwint (SP) was donderdag duidelijk wat de inzet van het debat was: 'Redden voor deze staatssecretaris wat er te redden valt.' Harm Beertema van de PVV vond de argumentatie voor onderwijsveranderingen onzinnig. 'Ja, tijden veranderen. Alsof het ooit anders is geweest. Laten we behouden wat we hebben en dat met schuren en polijsten verbeteren.'