1509124
Fyra-treinstellen staan geparkeerd op het rangeerterrein Watergraafsmeer. © ANP

Fyra-reiziger kan de intercity in

Reizigers kunnen vanaf 18 februari mondjesmaat gebruik gaan maken van de treinverbinding die de uitgevallen hogesnelheidstrein Fyra gaat vervangen. Tussen Den Haag Hollands Spoor en Brussel zal twee keer per dag een intercity rijden. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag.

 Staatssecretaris Wilma Mansveld.
Staatssecretaris Wilma Mansveld.

Volgens NS-topman Bert Meerstadt moeten reizigers vanuit Amsterdam de komende tijd overstappen in Rotterdam. De totale reistijd komt dan neer op 2 uur en 47 minuten; fors langer dan met de Fyra, die ongeveer 2 uur nodig zou hebben. Voor reizigers uit Den Haag wordt het makkelijker. Zij hebben nu een directe trein en zijn binnen 2 uur en 15 minuten in Brussel.

De tijdelijke oplossing is nodig omdat de Fyra steeds technische problemen had en daardoor uitviel. Toen een Fyra op een winterdag in België zelfs een stuk plaatwerk verloor, werd besloten de zogeheten V250 niet meer in te zetten. Fyra-wagons met een gewone locomotief rijden nog wel. De alternatieve verbinding kost de NS en andere vervoerders 'enkele miljoenen euro's per jaar'.

Tevreden
Staatssecretaris Wima Mansveld was 'tevreden' over de plannen van de NS. Hoelang het duurt voor er een definitieve oplossing is, kon zij nog niet voorspellen. Dat is onder meer afhankelijk van de bevindingen van een expert, die voor de NS het materieel van de Fyra gaat beoordelen op veiligheid.

Ook hangt het af van AnsaldoBreda, de Italiaanse maker van de Fyra. Dat bedrijf heeft techneuten naar Nederland gestuurd om de Fyra's te bekijken en testritten te maken. De NS heeft echter nog niets gehoord over de bevindingen van de technici. De belofte dat de problemen binnen enkele dagen opgelost zouden zijn, 'is dus terecht lacherig afgedaan', aldus Meerstadt.

De oppositie in de Tweede Kamer was minder blij met de plannen. D66, GroenLinks en de ChristenUnie willen 'een echte oplossing'. De SP baalt dat er voorlopig geen directe verbinding naar Amsterdam is. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe stelde de reiziger terug bij af is met deze oplossing, maar dat er wel miljarden euro's zijn uitgegeven.

Belangenorganisatie Rover en haar Belgische evenknie TreinTramBus willen dat de tijdelijke treinverbinding wordt uitgebreid en dat de tijdelijke intercity Antwerpen-Roosendaal tot die tijd blijft rijden. De NS is nu van plan die trein op 11 maart uit de dienstregeling te nemen.