Een cruiseschip ligt aangemeerd bij de passagiersterminal naast het Amsterdam Centraal Station.
Een cruiseschip ligt aangemeerd bij de passagiersterminal naast het Amsterdam Centraal Station. © Hollandse Hoogte

Cruiseschepen moeten Amsterdam uit om toeristen uit binnenstad te houden

Passagiersterminal Amsterdam

De cruiseterminal naast het Amsterdamse Centraal Station verhuist naar het westen van de stad, dat maakte wethouder Kajsa Ollongren vandaag bekend. Amsterdam is de drukte in de binnenstad zat.

Op een congres over de Amsterdamse haven verraste economiewethouder Kajsa Ollongren (D66) donderdag bijna al haar toehoorders door aan te kondigen dat de Passengers Terminal Amsterdam weg moet uit de binnenstad. Het stadsbestuur wil de cruiseschepen niet meer laten aanleggen schuin achter het Centraal Station, maar bij een nieuw te bouwen terminal 'richting het westen'. Waar precies is nog niet duidelijk, op het stadhuis worden onder meer Zaandam en de nieuwe Houthavens in Amsterdam West genoemd.

Snorfietsen

Geen snorscooters op Amsterdamse fietspaden - het scenario is een stap dichterbij. De gemeente Amsterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn akkoord over de komst van een aangepaste verkeerswet voor de hoofdstad. Snorfietsers zullen zich in de nabije toekomst moeten voegen op de rijbaan. Ook wordt het dragen van een helm verplicht.

De drukte van de passagiers in de stad is het argument dat Ollongren aanvoert voor de sluiting. Ze noemt de taxi's en touringcars richting Zaanse Schans, bollenvelden of andere attracties. In groten getale wachten de wagens zodra een nieuwe oceaanstomer aanmeert om zijn honderden gasten uit te spugen. Maar ook de massa's passagiers die direct vanaf de boot de binnenstad in wandelen veroorzaken overlast. 'Het past gewoon niet', aldus Ollongren. De stad kan beslissen over de passagiersterminal omdat zij via het Havenbedrijf enig aandeelhouder is.

De maatregel is opvallend. De afgelopen jaren is juist stevig geïnvesteerd om cruises naar de stad te halen. Recentelijk is de aanlegplaats nog verlengd zodat er grotere of twee schepen tegelijkertijd kunnen aanleggen. De terminal zelf, een groot glazen gebouw in de vorm van een golf, staat ook nog maar betrekkelijk kort: 16 jaar.

Onze gasten zijn niet de pizzapuntetende toeristen over wie het college klaagt

En dan is er nog de investering in de zeesluis bij IJmuiden die voor 350 miljoen euro verbreed en verdiept wordt, mede om cruiseschepen makkelijker toegang tot de stad te bieden.

Interessant is ook dat de passagiers van cruiseschepen in de discussie over drukte in de stad niet bepaald de eerste groep zijn over wie veel wordt geklaagd. Slechts 1 procent van alle bezoekers laat zich door een kapitein de stad in varen. 'Uit onderzoek blijkt ook nog eens dat elk schip de stad een half miljoen euro aan omzet oplevert', zegt Erik Schuffel, directeur van MSC-cruises Nederland en voorzitter van de branchevereniging van cruisemaatschappijen in Nederland. 'Onze gasten geven een lieve duit uit bij zo'n bezoek. Het zijn absoluut niet de pizzapuntetende toeristen waar het college over klaagt.'

Maar Ollongren zegt dat het gemeentebestuur de binnenstad wil ontlasten en dan zijn passagiers die vaak maar een halve dag in de stad blijven niet heilig.

De cruisebranche is vooral teleurgesteld omdat zij compleet werd verrast door de beslissing

Het feit dat schepen nu na een spectaculair tochtje door het Noordzeekanaal achter Centraal Station een uitzicht krijgen op de oude binnenstad is volgens cruise-baas Schuffel een unique selling point. Hij vermoedt dat een terminal buiten het centrum 'niet zal helpen' om in de toekomst schepen naar Amsterdam te trekken.

De cruisebranche is vooral teleurgesteld omdat zij donderdag compleet werd verrast door de beslissing. Een voor de hand liggende reden waarom de wethouder toch zo abrupt zo'n groot besluit durft aan te kondigen, heeft mogelijk ook een andere achtergrond. Later dit jaar zal het college beslissen hoe het de drukte bij de ponten langs het IJ gaat bestrijden. De meest genoemde oplossing daarvoor zijn twee bruggen. De meest westelijke brug in dat plan zou het voor grote schepen onmogelijk maken om de huidige terminal te bereiken. 'Ik kan niet ontkennen dat die bruggen op de achtergrond meespelen, maar daarover is nog geen beslissing genomen', zegt de woordvoerder van Ollongren.