Kinderen gaan op de foto met een paashaas in het winkelcentrum in het Utrechtse station Hoog Catherijne.
Kinderen gaan op de foto met een paashaas in het winkelcentrum in het Utrechtse station Hoog Catherijne. © ANP

Commotie over vermeend afzwakken van paasvieringen - wat is er aan de hand?

Gebroken paasstokken en een paasontbijt met een rol voor de Koran: volgens het AD passen protestantse en katholieke basisscholen in Den Haag de paasviering aan de wensen van islamitische ouders aan. Hoe zit dit?

Om de ouders van islamitische kinderen te behagen, zouden protestantse en katholieke basisscholen in Den Haag het karakter van hun paasvieringen afzwakken. Dat meldde het AD woensdag. Wat is er aan de hand en hoe vieren scholen Pasen?

'Wij zijn niet onze cultuur aan het verkwanselen', zegt Gerard van Drielen, bestuurder van de overkoepelende Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden (SCOH). 'Kerst, Pasen, Pinksteren: ons beleid is dat we alle protestants-christelijke feestdagen vieren, maar hoe scholen dat doen, daarin geven we ze speelruimte. Dat kan met een paasontbijt of het bijwonen van een kerkdienst. Over het algemeen krijgen we daar veel waardering voor.'

'Wij verkwanselen onze cultuur niet'

Diane Middelkoop, voorzitter van de Amsterdamse Stichting voor Katholiek, Protestants-Christelijk en Interconfessioneel Onderwijs (ASKO), zegt ook dat de scholen van haar stichting zich niet aanpassen. 'Wij besteden aandacht aan christelijke feesten. Punt', zegt Middelkoop. 'De wijze waarop hangt af van hoe de school dit vormgeeft, maar dit heeft niets met de populatie te maken.'

Het AD schrijft dat op scholen soms de bovenkant van paasstokken wordt afgebroken als leerlingen vanwege hun geloof niet mogen rondlopen met een kruis. En bij een paasontbijt op een katholieke basisschool in de Schilderswijk wordt een 'link gelegd' met de Koran.

Op haar scholen komen geen afgebroken paasstokken voor, aldus Middelkoop, die zegt het raar te vinden als dit gebeurt. 'Het gaat er juist om dat je uitlegt wat het is en waar het voor staat. En om kinderen te leren begrip te hebben voor andere geloven komen andere godsdiensten op onze scholen uiteraard ook aan bod.'

Christelijke traditie

Christelijke traditie

Elke aantasting van het karakter van christelijke feestdagen ligt gevoelig - denk aan de Hema die de paaseitjes zou hebben vervangen door ‘verstopeieren’. ‘We verkopen ze al tien jaar’, reageerde de Hema vorig jaar. Anderzijds is Jezus’ lijdensverhaal de komende dagen niet te missen: kerken en concertzalen zitten vol met mensen die bij de Matteüspassie willen horen. De moderne variant, het tv-programma The Passion, komt morgen - Witte Donderdag - uit Leeuwarden. De uitzending van 2016 uit Amersfoort trok 3,2 miljoen kijkers.

Kees Terdu, voorzitter van de stichting Protestants-Christelijk Basis- en Orthopedagogisch Onderwijs (PCBO) in Rotterdam-Zuid, houdt ook vast aan de christelijke waarden, maar is minder stellig. 'Het is niet meer zoals vroeger, waarbij kinderen gesloten werden opgevoed tot christenen', zegt Terdu. 'Wat wij doen, is vanuit christelijke waarden een betere samenleving proberen vorm te geven. Juist Pasen is een feest dat een brug kan slaan naar iedereen in de samenleving.'

De afspiegeling van de samenleving ziet Terdu terug op zijn scholen. 'Het is in Rotterdam met ruim 180 nationaliteiten zeer gemêleerd, en op onze scholen in Rotterdam-Zuid is het niet anders', zegt hij. 'Per buurt, per populatie kijken de scholen wat bij de christelijke, maar ook bij islamitische en joodse, feesten de behoefte is en hoe die worden ingevuld.'

Op traditionele christelijke scholen zal meer nadruk liggen op het eigen geloof, zegt Terdu, 'maar de betekenis van de christelijke feesten is universeel'. Aan de hand van het thema 'opstaan' behandelen zijn scholen dit jaar Pasen. 'We praten over opstaan uit de dood, maar ook opstaan tegen onderdrukking en onrecht', zegt de stichtingvoorzitter. 'Kinderen met een islamitische achtergrond herkenning zich hier net zo goed in als christelijke kinderen.'

Lucas Onderwijs, een koepel van 47christelijke scholen in de Haagse regio, nuanceert de commotie. 'Op onze scholen wordt na het paasontbijt het Bijbelverhaal verteld over het laatste avondmaal, de kruisiging van Christus en Zijn opstanding', zegt Grada Huis namens het bestuur. 'We vieren ook Hemelvaart, Pinksteren en Kerstmis.'

Natuurlijk hebben de protestantse en katholieke scholen 'in de grote stad' ook kinderen met een islamitische, hindoestaanse of niet-gelovige achtergrond in de klas, aldus Huis. 'Zij krijgen thuis andere verhalen te horen. Maar wij vertellen het verhaal nog steeds vanuit de christelijke traditie.'

Meer lezen?

Maakt Hema met verstop-eitjes knieval voor islam? 'We verkopen ze al tien jaar'. Lees hier het hele artikel. (+)

De Volkskrant zet de vijf beste Matthäussen en Johannessen op een rij. Bekijk en beluister hier de uitvoeringen. (+)