Op de A7 wordt een nieuw bord geplaatst.
Op de A7 wordt een nieuw bord geplaatst. © ANP

Aantal verkeersslachtoffers op 130-wegen verdrievoudigd

Op de wegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden is het aantal verkeersdoden in 2015 verdrievoudigd. In 2014 vielen er nog 10 slachtoffers op deze wegen, in 2015 waren het er 32.  Dit blijkt uit cijfers die minister Schultz van Infrastructuur deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De bewindsvrouw benadrukt dat er geen conclusies uit kunnen worden getrokken. 'Wij rijden alleen 130 als dit uit het oogpunt van verkeersveiligheid kan.' De kabinetten Rutte I en II verhoogden de snelheid op steeds meer snelwegen de afgelopen jaren in etappes. Zo komen er steeds meer 130-wegen bij. Eerder dit voorjaar breidde Schultz het snelle netwerk uit met 19 stukken snelweg, vooral in het oosten en zuiden van het land. Nu mag op 61 procent van de snelwegen tenminste een deel van het etmaal 130 worden gereden.

Schultz wil doorgroeien tot 77 procent. Daarbij zegt zij altijd als norm te hanteren dat de verhoging niet ten koste gaat van het milieu of de verkeersveiligheid. Tot nu toe waren er geen cijfers die duiden op meer risico's. De nieuwste cijfers lijken daar wel op te wijzen, zegt hoogleraar en verkeersexpert Bert van Wee van de Technische Universiteit in Delft.  'Van 10 naar 32: de kans dat dat door toeval wordt veroorzaakt is erg klein. Er zijn bij mijn weten vanaf eind 2014 ook niet meer 130-wegvakken bij gekomen, dus dat kan het ook niet zijn.' 

Risico's

Verbaasd is hij echter niet. 'Ik was een van de onderzoekers die voordat het kabinet hiermee begon het onderzoek uitvoerde naar de risico's. Daar kwam al duidelijk uit naar voren dat het risico meer dan evenredig toeneemt bij elke snelheidsverhoging. De kans op ongevallen worden groter. Dat heeft vooral met de snelheidsverschillen tussen weggebruikers te maken. Bovendien is de klap groter als het misgaat. Wie 130 rijdt in plaats van 100, heeft 70 procent meer energie.'  

Oppositiepartijen als GroenLinks zien in de cijfers hun vrees bevestigd dat Schultz risico's neemt met de verkeersveiligheid. De minister vindt dat er absoluut geen grond is voor die conclusie. 'We zien in 2015 op bijna alle wegen een stijging, met name op 50- en 80-km wegen. Het ministerie zet zich samen met provincies, gemeenten en maatschappelijke organisaties in om het aantal verkeersdoden verder terug te dringen.'