Contra-compositie VII, een werk van Theo van Doesburg, werd door Museum De Lakenhal voor 1.9 miljoen euro gekocht op een veiling in Londen.
Contra-compositie VII, een werk van Theo van Doesburg, werd door Museum De Lakenhal voor 1.9 miljoen euro gekocht op een veiling in Londen. ©

Museum De Lakenhal bemachtigt topstuk van De Stijl-voorman Theo van Doesburg

Museum De Lakenhal heeft een schilderij van De Stijl-voorman Theo van Doesburg (1883-1931) weten te bemachtigen. Voor 1,9 miljoen kocht het museum het doek op een veiling in Londen. Daarmee komt het Leidse museum in bezit van een sleutelwerk uit het oeuvre van de kunstenaar.

De timing kon niet beter. Contra-compositie VII keert terug in het jaar dat kunstbeweging De Stijl zijn honderdjarig jubileum viert. Minke Schat van Museum De Lakenhal: 'We zijn trots. Deze aankoop maakt ons verhaal over Van Doesburg en De Stijl compleet.' Andere werken van Van Doesburg die het museum bezit, tonen vooral de aanloop van de kunstenaar naar zijn radicale vernieuwing. Contra-compositie VII is die vernieuwing.

De Vereniging Rembrandt, voor steun van kunstaankopen door Nederlandse musea, nam meer dan de helft van het bedrag voor rekening. Ook particulieren, het mecenaat en vrienden van het museum doneerden geld om de aankoop mogelijk te maken.

Verbouwing

In het voorjaar van 2019 heropent Museum De Lakenhal na een verbouwing

De Lakenhal wordt op dit moment verbouwd. In het voorjaar van 2019 heropent het museum. Dan zullen Contra-compositie VII en De Stijl een vaste plek in de collectie krijgen. Voor die tijd krijgt het Rijksmuseum het werk in bruikleen, en zal het voor één dag gratis te bezichtigen zijn in het stadhuis van Leiden.

Contra-compositie VII is een olieverf op doek. Het maakt deel uit van een serie van vier. De andere drie schilderijen zijn in bezit van andere Nederlandse musea: het Kröller-Müller Museum, het Stedelijk Museum Amsterdam en het Haags Gemeentemuseum. De vorige eigenaar van het schilderij is niet bekend.

Ook Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld waren onderdeel van kunstbeweging De Stijl

Hoewel Van Doesburg het schilderij in 1924 in Parijs maakte, ligt de oorsprong van de kunstbeweging waartoe het doek behoort in Nederland. In 1917 richtte Van Doesburg in Leiden het tijdschrift De Stijl op. Verschillende kunstenaars sloten zich aan. Onder hen waren Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld.

Schilderijen maken slechts beperkt deel uit van Van Doesburgs oeuvre. Zeker in Nederland zijn ze in weinig collecties te vinden. Na zijn dood werd veel van zijn werk gekocht door verzamelaars in de VS, waar hij in de jaren veertig populair was. Bovendien richtte de kunstenaar zich niet alleen op schilderkunst. Schat: 'Anders dan zijn kunstvriend Mondriaan, werkte Van Doesburg multi-disciplinair.' Momenteel bezit het museum dertien schilderijen, naast tekeningen en glas-in-loodwerken.