De spiegel van Jeff Koons op de tassenafdeling in de Bijenkorf in Amsterdam.
De spiegel van Jeff Koons op de tassenafdeling in de Bijenkorf in Amsterdam. © Bijenkorf

'Extreem waardevolle' spiegel Jeff Koons op tassenafdeling Bijenkorf, maar of men het ziet?

Honderden mensen hebben afgelopen weekend selfies gemaakt voor een echte Jeff Koons-spiegel - zonder dat ze het door hadden. Sinds zaterdag hangt zijn werk Christus en het lam (1988) incognito op de tassenafdeling van de Bijenkorf. Maar waarom?

Het kunstwerk is een enorme gouden spiegel met rococo-decoratie, gebaseerd op een zestiende-eeuws schilderij van Leonardo da Vinci. Normaliter hangt het in het Groninger Museum, dat het werk in 1994 voor 100 duizend dollar (94 duizend euro) aanschafte. Deze week is het te bezichtigen in de Amsterdamse Bijenkorf.

Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, licht toe: 'Het was deze week honderd jaar geleden dat Marcel Duchamp een urinoir bij een expositie toonde. Wat hij deed was een banaal object - een wc - uit de context trekken en het in een museum plaatsen. Wij wilden hiermee precies het omgekeerde doen: één van de topstukken uit onze collectie hangen in een alledaagse omgeving. Dit is de Bijenkorf geworden: een centrale plek die bereikbaar is voor veel mensen. We hebben gekozen voor de accessoire- en tassenafdeling omdat mensen hier daadwerkelijk een spiegel gebruiken.'

Reflectie

Men kijkt heel anders als ze niet weten dat het een kunstwerk is

Andreas Blühm, directeur Groninger Museum

De actie laat ons reflecteren op wat we beschouwen als kunst, aldus Blühm: 'We wilden kijken of mensen een echte Koons herkenden. Nee dus; honderden mensen zijn er voorbij gelopen, zonder te weten dat het een extreem waardevol kunstwerk was.' Op een afstand van het werk stond een bewaker in burger, om ervoor te zorgen dat niemand de spiegel aan zou raken.

Blühm: 'Men kijkt heel anders als ze niet weten dat het een kunstwerk is. Voor de voorbijgangers was het een leuke spiegel voor een selfie - niet wetend dat het werk zoveel waard is dat je er de hele tassenafdeling van de Bijenkorf mee zou kunnen kopen. Nu hangt er een tekstje bij en is het opeens een kunstwerk. Dit bewijst dat musea niet overbodig zijn, want ze veranderen je blik: je kijkt aandachtiger.'

Op 14 april, Goede Vrijdag, keert Christus en het lam weer terug naar het Groninger Museum.

Deze stukken vindt u wellicht ook interessant

Het vreemde is dat Fountain, Marcel Duchamps' readymade, maar een paar weken heeft bestaan. Het urinoir verdween spoorloos. Waar is-ie? (+)

Bekijk hier ook het interactieve verhaal over de zoektocht naar Duchamps' urinoir.

'Zou hij er dan echt zijn? De ongekroonde Champ van de überkitsch?' Rutger Pontzen schreef een column over een eigenaardige lezing van Jeff Koons. (+)