Terreur luistercijfers bedreigt radioprogrammering VPRO

De zoveelste reorganisatie van Radio 3 en weer is de VPRO de klos (Forum, 16 mei). De laatste jaren al verder weggedrongen naar de 'randen van de nacht', dreigt de eigenzinnige radioprogrammering van de VPRO op 3 nu helemaal het slachtoffer te worden van de terreur van de luistercijfers....

Het alternatief van Kink FM levert dan wel veel nieuwe en interessante muziek op, met hier en daar een goed gepresenteerd programmaonderdeel, maar het merendeel van de dag- en avondprogrammering komt uit de computer en bestaat uit 'non-stop anonieme alternatieve arbeidsvitaminen'.Felix Rotttenberg gaf in de discussie over Radio 3 al een aardige voorzet in de slag met de commerciële concurrenten. Hij zag een beeld voor zich van samenwerking met buitenlandse radiostations (bijvoorbeeld Studio Brussel, Radio One) waarbij programmaonderdelen van deze stations worden uitgewisseld als de actualiteit daar aanleiding voor geeft; festivals in andere landen, nieuwe plaatselijke bands. Ook radioprogramma's kunnen zo doorgeprikt worden. Méér Luc Jansen (Studio Brussen/VPRO) en John Peel (Radio One) op de Nederlandse radio in het kader van de Europese eenwording, is dat niet geweldig?ZOETERMEER Peter FakkeldijHerzienUit het verhaal van Gert van Veen blijkt dat hij er vanuit gaat dat er 's avonds een soort Hitradio wordt gemaakt en dat de VPRO gaat verdwijnen. Gelukkig is dat beide niet waar.De avond wordt herzien vanaf 20.00 uur; dat betekent dat er tot 22.00 uur al veel meer 'alternatieve' en nieuwe muziek te horen zal zijn dan nu het geval is. Tot 22.00 uur zullen we daarbij wat 'jonger' gaan programmeren dan ná 22.00 uur. Enorm voordeel vergeleken met de huidige situatie is, dat een einde komt aan de verbrokkelde programmering van nu.Bovendien zal tussen 22.00 en 01.00 uur de VPRO waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen. En als daar Celine Dion wordt gedraaid, zal de zendercoördinator een fors protest laten horen. De programmamakers van de VPRO zullen wel een deel van hun vrijheid moeten inleveren ten behoeve van de coördinatie van het station. Op die manier werken we nu al samen in het programma Koud Zweet van de zondagmiddag van 14.00 tot 18.00 uur.Wij vinden dat 3FM uiteindelijk één station moet worden. De avondprogrammering moet daarbij een soort 'kraamkamer' van de Nederlandse popcultuur worden. Nieuwe muziek moet daar beginnen, en van daaruit doorstromen naar de 'dag'-programmering. We denken daarbij aan veel live-muziek, voor rockinvloeden, en informatie waar mensen met genoegen naar luisteren. Zeer nadrukkelijk zal het daarbij gaan om goede muziek, geprogrammeerd zonder concessies aan commercie en middelmatige publiekssmaak. Dat betekent overigens niet dat we geen rekening zullen houden met de luisteraar. Het lijkt ons dat elke programmacategorie, van welke aard dan ook, recht heeft op zoveel mogelijk luisteraars. En Radio 3 FM, juist omdat het een publiek radiostation is, moet dus alles in het werk stellen om de alternatieve muziek te helpen aan zoveel mogelijk luisteraars.Dan nog iets over de rol van de VPRO. De plannen die per 1 september worden uitgevoerd, zijn mede ontwikkeld door de VPRO en goedgekeurd door alle gezamenlijke omroepen, met inbegrip van de VPRO.HILVERSUM Paul van der Lugtzendercoördinator Radio 3FM.VerdienzenderZou het niet beter zijn om Radio 2 te veranderen in dé nationale amuserende verdienzender en Radio 3 zich te laten richten op de sub-genres van popmuziek? Momenteel is Radio 2 een zender waar voornamelijk golden oldies worden gedraaid, met af en toe een nieuw hitje. Het zou niet zoveel moeite kosten om Radio 2 iets te moderniseren, zodat daar minder van die oudjes worden gedraaid en meer nieuwe mainstream-hits, zodat het verdien-accent naar Radio 2 verschuift. Dan kan Radio 3 zich meer gaan richten op de zijwegen van de mainstream. Want het zou toch eigenlijk wel een vreemd zijn als we twee nationale 'commerciële' publieke zenders hebben (wat nu al deels het geval is).Radio 3 platter programeren betekent eigenlijk dat er naast Radio 2 nog een soortgelijke zender komt met een iets ander geluid. En de alternatieve pop heeft dan geen publieke plek meer.EMMELOORDDaniël Meijers